Obniżenie stawki amortyzacyjnej to niższe koszty dla firm ze stratą

Decyzję o zmniejszeniu kwoty odpisów od samochodów osobowych mogą rozważyć firmy, które odnotowują stratę na działalności. Ograniczają wtedy ryzyko braku możliwości jej odliczenia od przyszłego dochodu.

Publikacja: 22.04.2015 06:30

Obniżenie stawki amortyzacyjnej to niższe koszty dla firm ze stratą

Foto: www.sxc.hu

- Niektórzy klienci mojego biura rachunkowego (podatnicy PIT i CIT) posiadający środki trwałe – samochody osobowe i samochody ciężarowe amortyzowane metodą liniową – chcieliby obniżyć ustawową 20-proc. roczną stawkę amortyzacyjną. Kiedy jest to możliwe i czy można później powrócić do ustawowej stawki? – pyta czytelniczka.

Odpisów amortyzacyjnych metodą liniową – przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w wykazie stawek amortyzacyjnych – dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji (wykazu), do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór. Suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o PIT albo art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Podatki
Wyrok TSUE: prezes musi mieć szansę na uwolnienie się od podatku spółki
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku