Kosztem podatkowym mogą być tylko takie wydatki, które wiążą się z uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej. Takie jest stanowisko bydgoskiej Izby Skarbowej dotyczące rozliczeń klubu opieki nad małymi dziećmi (numer interpretacji: ITPB1/415-645/14/MW).
O interpretację przepisów podatkowych wystąpiła właścicielka takiej placówki. Ma sporo wydatków na utrzymanie klubu, m.in. na energię elektryczną, opał, telefon, internet, podatek od nieruchomości. Kupuje artykuły spożywcze i chemiczne, zabawki, książki, zeszyty, pisaki, materiały biurowe i dekoracje. Opłaca opiekunki, kominiarza, sprzątaczkę, kosiarza trawnika na placu zabaw. Inwestuje również w wyposażenie pomieszczeń (np. czajnik, wykładzinę, szafki, baterie do umywalki, wiadra, szczotki) oraz materiały budowlane do remontów.
Od kilku miesięcy do klubu zaczęły chodzić także jej dzieci. Oczywiście właścicielka nie płaci samej sobie za ich pobyt. Zastanawia się jednak, jaki to ma wpływ na rozliczenie podatkowe.
Czy powinna pomniejszać koszty utrzymania klubu o część wydatków przypadającą na jej dzieci, np. zakupy artykułów spożywczych i chemicznych? Tylko te rodzaje kosztów są uzależnione od liczby dzieci, pozostałe i tak ponosi bez względu na pobyt jej pociech w klubie.
Zdaniem fiskusa właścicielka klubu nie może zaliczać wszystkich wydatków do kosztów podatkowych. Te poniesione na pobyt jej własnych dzieci nie mają bowiem związku z przychodem ?z działalności gospodarczej. ?A ten związek to podstawowy warunek odliczania wydatków od przychodów.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są wydatki poczynione w celu ich osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Skoro podatniczka nie uzyskuje przychodu z tytułu uczęszczania swoich dzieci do klubu, to przypadające na nie wydatki nie spełniają warunków przewidzianych w tym przepisie.
Właścicielka musi więc wyłączyć z podatkowych kosztów wydatki uzależnione od liczby dzieci w części przypadającej na jej pociechy. Są to nakłady na zakup artykułów chemicznych, biurowych (piśmienniczych) i spożywczych oraz opłaty za wodę.