Tak wynika z interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wydanej 7 kwietnia 2014 (nr IBPBII/2/415-223/14/MZa).

Z wnioskiem o stanowisko fiskusa  wystąpiła spółka X z branży reklamy i marketingu, która zarządza serwisami internetowymi innych firm m.in. przekazuje tam treści, których celem jest reklama i promocja własnych produktów lub usług. W ramach zlecenia spółka X organizuje też konkursy z różnych dziedzin. Są one ogłaszane i  przeprowadzane wyłącznie za pośrednictwem Internetu – na stronach serwisów firm-zleceniodawców lub na ich fanpage'ach na Facebooku.

W konkursach może brać udział każdy, kto nie jest pracownikiem organizatora lub zleceniodawcy, członkiem ich organów zarządzających lub nadzorczych  ani członkiem ich rodzin. Uczestnicy mają  wykonać  określone zadanie np. zrobić zdjęcia, udzielić odpowiedzi na pytanie. Zwycięzców wyłania powoływana przez spółkę X  komisja konkursowa. Za  najbardziej oryginalny, najzabawniejszy i najbardziej kreatywny sposób wykonania zadań konkursowych przyznawane są nagrody -  towary o wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł brutto. Laureatom konkursów przekazuje je spółka X.

Internet nie może być organizatorem

Czy te nagrody są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68  ustawy o PIT? – o to zapytała fiskusa spółka  X.  Jej zdaniem odpowiedź powinna być twierdząca, a przemawia za tym treść powołanego przepisu: wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Spółka zauważyła, że słownikowe definicje włączają do środków masowego przekazu nie tylko prasę, radio i telewizję, ale także nowe media np. telegazetę, telewizję satelitarną, Internet. Dlatego jej zdaniem zwolnienie z PIT dotyczy także konkursów organizowanych i ogłaszanych w Internecie.

Reklama
Reklama

Spółka odniosła się także do drugiego wymogu sformułowanego w przepisie: że organizatorem konkursu też ma być podmiot zaliczany do mass mediów. Trudno jednak uznać, że cały Internet miałby być organizatorem konkursu. Interpretacje podatkowe wydane w  podobnych sprawach wskazują, że chodzi o właścicieli ogólnodostępnych i niewymagających rejestracji  portali internetowych takich jak Onet.pl czy Google.com. Spółka X uważa, że skoro organizuje konkursy na zlecenie podmiotów trzecich za pośrednictwem ich serwisów internetowych umieszczonych pod odpowiednimi domenami zarezerwowanymi dla tych podmiotów, a także za pośrednictwem ich  profili na Facebooku, to wygrane w takich konkursach także korzystają ze zwolnienia od PIT.

Zwolnienie dla konkursu z Googla lub Onetu

Okazuje się jednak, że Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach inaczej widzi tę kwestię. Nie kwestionował pozycji  Internetu jako środka masowego przekazu, ale nie chciał uznać, że w tym konkretnym przypadku spełniony jest druga przesłanka uprawniająca do zwolnienia.

- Zorganizowanie konkursu przez Internet w dorozumieniu oznaczać może jedynie organizację konkursu przez konkretną instytucję, w tym przypadku właściciela danego portalu internetowego występującego jako osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, pod warunkiem jednak ogólnodostępności (nie wymagające rejestracji) tychże portali dla użytkowników Internetu. Tymczasem w niniejszej sprawie organizatorem konkursów na zlecenie podmiotów trzecich jest Wnioskodawca, który nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu. Prowadzi on bowiem działalność polegającą na świadczeniu usług w branży reklamowej i usług marketingowych – stwierdził fiskus.

Dlatego zwolnieniu podlegać będzie jednorazowa wygrana o wartości do 760 zł  gdy organizatorem konkursu jest Internet, ale rozumiany jako właściciel ogólnodostępnego , niewymagającego rejestracji, portalu internetowego np. Onet.pl, Google.com.