Wynika to z interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi? z 5 lutego 2014 r. (IPTPP3/443A-63/13-2/BJ).

Podstawowym obszarem działalności wnioskodawcy jest produkcja wyrobów akcyzowych, w szczególności benzenu i toluenu, które są wyrobami energetycznymi o pozycji CN 2902. Spółka zużywa gaz w zbudowanej przez siebie kotłowni zlokalizowanej na terenie jej zakładu. Gaz ziemny służy do produkcji pary, która jest wykorzystywana:

- ?do uzyskiwania odpowiedniej temperatury wprowadzanych na instalację surowców, niezbędnej do przebiegu produkcyjnych procesów technologicznych, w efekcie których uzyskiwany jest benzen (CN 2902 20), toluen (CN 2902 30) oraz inne wyroby energetyczne,

- ?do ogrzewania cystern kolejowych i autocystern celem umożliwienia w okresie zimowym wyładunku surowców,

- ?na własne potrzeby administracyjne, tj. ogrzewania budynków oraz

- ?na instalacji odzyskiwania kwasu siarkowego, będącej elementem instalacji produkcyjnej.

Na wspomnianej instalacji ma również miejsce spalanie tzw. odgazów na pochodni będących szkodliwymi dla środowiska substancjami gazowymi, które powstają podczas naturalnych procesów typu parowanie podczas magazynowania w zbiornikach. Mogą też powstać w większych ilościach w przypadku awarii. Ich spalanie zapobiega zanieczyszczaniu środowiska oraz zapewnia bezpieczeństwo całego zakładu produkcyjnego.

Spółka wystąpiła do organu podatkowego ?z wnioskiem o interpretację, w którym spytała, czy po 1 listopada 2013 r. zużycie wyrobów gazowych wykorzystywanych w innych celach niż administracyjne objęte jest zwolnieniem ?z opodatkowania podatkiem akcyzowym jako zużycie w procesie produkcji wyrobów energetycznych, o czym mowa w art. 31b ust. 3 ?pkt 3 ustawy akcyzowej.

W ocenie spółki odpowiedź na to pytanie powinna być pozytywna. Wnioskodawca ?w uzasadnieniu swojego stanowiska podkreślił, że ustawa akcyzowa nie zawiera definicji legalnej pojęcia „proces produkcji". W związku ?z tym spółka odwołała się do słownikowego znaczenia tego terminu oraz przywołała interpretacje indywidualne, w których organy podatkowe interpretowały to pojęcie. Na tej podstawie spółka wskazała, że jej zdaniem „proces produkcji" należy interpretować ?w sposób kompleksowy, nie jako kilka odrębnych działań, ale jako całość niezbędnych czynności koniecznych do wykonania danego wyrobu. W konsekwencji w ocenie wnioskodawcy całość wyrobów gazowych zużywanych przez nią, z wyłączeniem przeznaczonych na cele administracyjne, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej, jako zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Jego zdaniem użycie przez wnioskodawcę wyrobów gazowych w procesie produkcji wyrobów energetycznych zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy powinno być zwolnione od akcyzy.

Krzysztof ?Wiński, konsultant w Zespole ?ds. Podatków Pośrednich ?Działu Prawnopodatkowego ?PwC

Analizowana interpretacja porusza kwestię zwolnienia od akcyzy zużyć wyrobów gazowych, które są związane w sposób pośredni lub bezpośredni z procesem produkcji wyrobów energetycznych. Zakres przedmiotowy zwolnienia określonego w art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej może budzić wątpliwości zarówno po stronie podatników, jak i organów podatkowych, gdyż ustawa akcyzowa nie precyzuje, co należy rozumieć jako „proces produkcji". Dotyczy to również zwolnień podatkowych wprowadzonych ?dla innych wyrobów akcyzowych:

- wyrobów węglowych, które są przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, przeznaczonych do celów opałowych w procesie produkcji wyrobów energetycznych (art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej),

- energii elektrycznej zużytej w procesie produkcji energii elektrycznej oraz w celu podtrzymania tych procesów produkcyjnych (art. 30 ust. 6 ustawy akcyzowej),

- energii elektrycznej zużytej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (art. 30 ust. 7 ustawy akcyzowej).

W związku z tym podmioty występujące o wydanie interpretacji indywidualnych w celu potwierdzenia, że są uprawnione do skorzystania ze zwolnienia ?w zakresie wyrobów gazowych, które są zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych, ?są zobowiązane każdorazowo do wykazywania, ?że zużycie to jest częścią tego procesu.

Niezależnie od tego, w mojej ocenie, należy się zgodzić ze stanowiskiem przedstawionym przez organ, że również spalanie gazu na pochodni powinno podlegać zwolnieniu. Takie zużycie jest bowiem nieodłączną częścią procesu produkcji wyrobów energetycznych. Wątpliwości odnośnie do omawianej kwestii były zgłaszane przez zainteresowane podmioty w trakcie prac nad nowelizacją „gazową" ustawy akcyzowej, która weszła w życie ?1 listopada 2013 r. Obawiały się one bowiem, że bez wprowadzenia dedykowanego im zwolnienia będą zmuszone do zapłaty akcyzy z tytułu takiego zużycia gazu.

Co ciekawe, organy podatkowe, choć prezentują korzystną dla podatników linię interpretacyjną ?w zakresie tego rodzaju zużyć, jednak przedstawiają zgoła odmienne sposoby ich ujęcia dla celów akcyzy w zależności od stanowiska wnioskodawcy. Przykładowo Izba Skarbowa w Katowicach ?w interpretacji z 30 grudnia 2013 r. (IBPP4/443-668/13/BP) wskazała, że zużycie gazu koksowniczego w pochodniach powinno podlegać opodatkowaniu stawką zero zł jako zużycie wyrobu energetycznego przeznaczonego do celów innych niż opałowe.

Potraktowanie spalania gazu we flarach jako czynności podlegającej zwolnieniu jest korzystne dla podmiotów, które w zakresie prowadzonej działalności zużywają wyroby gazowe wyłącznie ?na cele zwolnione. Gdy podmiot wykorzystuje gaz zarówno do celów objętych zwolnieniem (wspomniane zużycie gazu na pochodni), jak i do celów nieobjętych zwolnieniem (np. ogrzewanie budynków administracyjnych), będzie zobowiązany do rejestracji jako pośredniczący podmiot gazowy ?i do dopełnienia obowiązków formalno-administracyjnych związanych z tym statusem. Natomiast ?w sytuacji zastosowania stawki zero zł zamiast wspomnianego zwolnienia w odniesieniu do gazu spalanego na pochodni podmiot ten nie będzie spełniać warunków uznania go za pośredniczący podmiot gazowy.