Od 1 kwietnia 2014 r. zmieni się zakres odliczeń od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi nieuprawniającymi do pełnych odliczeń (na temat klasyfikacji pojazdów pisaliśmy w „DF" przed tygodniem). Zakres tych odliczeń będzie określony ?w art. 86a ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Pierwszy ze wskazanych ustępów dotyczy limitu odliczeń. Mówi on, że kwotą podatku naliczonego w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi jest tylko 50 proc. kwoty tego podatku. Z kolei art. 86a ust. 2 ustawy o VAT określa wydatki, których będzie dotyczyć 50-proc. limit.

Z porównania obecnie obowiązujących oraz nowych przepisów widać, że zmiany w zakresie odliczeń dotyczących pojazdów samochodowych nieuprawniających do pełnych odliczeń będą dla podatników częściowo korzystne, częściowo zaś niekorzystne.

W przypadku dwóch kategorii pojazdów samochodowych przepisy przejściowe wyłączają możliwość odliczania VAT od paliwa do końca czerwca 2015 r. (zob. art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej). Będzie to dotyczyć (jeżeli nie będą na gruncie przepisów obowiązujących od 1 kwietnia 2014 r. uważane za pojazdy samochodowe wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej – zob. art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej):

1) ?samochodów osobowych oraz

2) ?innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, których dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg (w przypadku pojazdów posiadających tylko miejsce dla kierowcy), 493 kg (w przypadku pojazdów dwumiejscowych) albo 500 kg (w przypadku pojazdów o więcej niż dwóch miejscach).

Natomiast odliczenie 50 proc. podatku naliczonego z tytułu nabywania paliwa przysługuje w przypadku:

1) ?pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i w których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków przekracza 50 proc. długości pojazdu,

2) ?pojazdów specjalnych o innych przeznaczeniach niż agregat elektryczny/spawalniczy, do prac wiertniczych, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, żuraw samochodowy oraz – najprawdopodobniej (wynika to z opublikowanego 13 marca 2014 r. projektu rozporządzenia w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika) pogrzebowy oraz bankowóz typu A i B,

3) ?pojazdy samochodowe z otwartą częścią ładunkową przeznaczoną do przewozu ładunków (np. samochody typu pick-up) posiadające więcej niż jeden rząd siedzeń.

Przykład

Podatnik wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane kupi w maju 2014 r. samochód osobowy ?za 76 500 zł netto + 17 595 zł VAT. Z tytułu zakupu tego auta podatnik będzie mógł odliczyć 8797,50 zł (17 595 zł x 50 proc.), a więc o 2797,50 zł więcej niż na gruncie przepisów obowiązujących do końca marca 2014 r., gdyż do końca marca br. ze względu na istnienie limitu kwotowego podatnik mógłby odliczyć z tytułu zakupu tego samochodu tylko 6000 zł. Ponadto (zakładając, że podatnik ?nie będzie prowadził ewidencji jego przebiegu, a w konsekwencji samochód nie będzie mógł być uznany za wykorzystywany przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej):

1) podatnik będzie mógł odliczać 50 proc. kwot podatku z faktur dokumentujących inne niż paliwo zakupy związane z eksploatacją i używaniem tego samochodu (np. z faktur dokumentujących zakupy eksploatacyjne czy zakupy części zamiennych; wyjątkiem będą faktury dokumentujące zakupy towarów montowanych w pojazdach samochodowych i związane z nimi usługi montażu, naprawy ?i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ?ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika),

2) do końca czerwca 2015 r. podatnik nie będzie mógł odliczać podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy paliwa do tego samochodu (ze względu na art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej),

3) od 1 lipca 2015 r. podatnik będzie mógł odliczać 50 proc. kwot podatku z faktur dokumentujących zakupy paliwa do tego samochodu.

Autor jest doradcą podatkowym i autorem komentarza do ustawy o VAT