Tak uznała Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 10 września 2013 r. (IBPBI/2/423-1141/13/CzP).
Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność w formie fundacji, której celem statutowym jest działalność naukowa i naukowo-badawcza, w szczególności prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych, oraz rozpowszechnianie wyników swojej działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działań na rzecz technologii światłowodowej, w tym włókien fotonicznych.
Fundacja realizuje swoje cele m.in. poprzez:
- ?prowadzenie działalności edukacyjnej, szkoleniowej i dydaktycznej z zakresu szeroko rozumianych technologii informatycznych, telekomunikacyjnych, elektronicznych, światłowodowych i fotonicznych;
- ?transfer pozyskanej wiedzy do praktycznych zastosowań przemysłowych;
- ?wspieranie działań na rzecz rozwoju nowoczesnych gałęzi przemysłu i transferu technologii.
Wnioskodawca wskazał, że na podstawie statutu całość dochodów uzyskiwanych przez fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową, w tym na rozpowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych oraz prac rozwojowych.
Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że fundacja jest organizacją nienastawioną na zysk i całość dochodów przeznacza wyłącznie na działalność statutową, w szczególności na prowadzenie badań naukowych oraz prac rozwojowych, a także rozpowszechnianie wyników swojej działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działań na rzecz rozwoju technologii światłowodowych, w tym włókien fotonicznych.
Fundacja aktywnie uczestniczy w procesie ubiegania się o dotacje na działania określone w statucie. W ostatnim czasie sukcesem zakończyła się aplikacja o środki unijne w ramach działania 5.1 PO IG. Co więcej, fundacja wskazała, że może prowadzić działalność gospodarczą, lecz wyłącznie w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.
Na podstawie takiego stanu faktycznego do Izby Skarbowej w Katowicach zostało skierowane pytanie, czy tak przedstawiony zakres działalności fundacji można zakwalifikować do działalności, o której mówi art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT, co pozwoliłoby uznać dochody uzyskane przez nią i przeznaczone na cele statutowe za wolne od CIT. Zdaniem fundacji, jej cele statutowe i jej działania w sposób bezpośredni odpowiadają wytycznym, które determinują zwolnienie dochodów fundacji z CIT.
Izba skarbowa uznała to stanowisko za prawidłowe.
Adam ?Jerzykowski, konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC, ?biuro w Łodzi
Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będący przedmiotem niniejszej interpretacji, zawiera katalog dochodów zwolnionych od opodatkowania. Na jego podstawie wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi ?w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia ?i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej ?i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ?– w części przeznaczonej na te cele.
Aby wytłumaczyć istotę tego zwolnienia warto przytoczyć stanowisko NSA w sprawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zawarte w wyroku z 18 stycznia 2012 r. (II FSK 1369/10; orzeczenie prawomocne). W orzeczeniu tym sąd stwierdził, że: „Przepis ?art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyraźnie wskazuje, iż wolne ?od podatku są dochody przeznaczone przez podatników na realizacje preferowanych przez ustawodawcę celów. Spełnienie tego kryterium jest zatem niezbędnym i jednocześnie wystarczającym warunkiem zastosowania zwolnienia.
Dla realizacji tego zwolnienia podatnik musi zatem spełniać dwa warunki:
- ?jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w tym przepisie oraz
- ?uzyskane przez jednostkę dochody muszą być wydatkowane na ten cel.
Podkreślenia wymaga, że podatnik nabywa prawo do zwolnienia tylko wtedy, gdy rzeczywiście wydatkuje uzyskany dochód na swoje cele statutowe, odpowiadające celom wskazanym ?w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Ustawa o CIT nie wymaga, aby cele statutowe wskazane w przepisie regulującym zwolnienie miały być głównymi czy – tym bardziej – jedynymi celami działalności danego podmiotu. Tym samym, statut osoby prawnej może przewidywać inne rodzaje prowadzonej działalności, a zwolnieniu ?będą podlegać jedynie dochody wydatkowane ?na cele określone w ustawie. Należałoby jednak uznać, że dla możliwości nabycia prawa ?do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 ?pkt 4 ustawy o CIT, uprawniające do niego cele działalności muszą jasno wynikać ze statutu. ?Zatem to w interesie podatnika leży możliwie precyzyjne sformułowanie tego dokumentu.
Skoro, za przytoczonym wyrokiem NSA, przyjmiemy, że do zastosowania zwolnienia wystarczy przeznaczenie uzyskanego dochodu na wskazane w przepisie cele, nie powinno mieć znaczenia to, ?co następnie stanie się z użytymi przez podatnika środkami. W szczególności w sytuacji, gdy cel statutowy zostanie już zrealizowany, czy też gdy podatnik przestanie go już realizować. W efekcie, jeżeli podatnik otrzyma np. w drodze darowizny środki trwałe, które wykorzysta dla realizacji celów wskazanych w ustawie, a następnie środki te przeniesie na inny podmiot, to nie ma podstaw, ?aby uznać, że utraci on prawo do zwolnienia.
Podatnicy planujący skorzystać z omawianego zwolnienia powinni również pamiętać o regulacji zawartej w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT. Przepis ten zawiera zamknięty katalog sposobów tymczasowej alokacji osiągniętego dochodu. Na podstawie tego przepisu wnioskodawca mógłby nie opodatkowywać wypracowanego dochodu przeznaczonego ?m.in. na zakup obligacji Skarbu Państwa (art. 17 ust. 1e pkt 1 ustawy o CIT). Niezmiernie istotne jest, że pośrednie etapy alokacji dochodu, poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, ?nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem ?od podatku. Taki pogląd wyraził NSA w uchwale ?z 10 sierpnia 2009 r. (II FPS 4/09).