Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej ?w Łodzi z 6 listopada 2013 r. (IPTPB1/415-538/ 13-4/MAP).

Fundacja ma zamiar prowadzić program lojalnościowy. Celem tego programu ma być podtrzymywanie pozytywnych relacji pomiędzy klientem – turystą a partnerami programu, którymi będą m.in. hotele, pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, biura podróży itp. Zgodnie z zasadami programu uczestnicy (klienci) za korzystanie z usług oferowanych przez partnerów programu będą uprawnieni do otrzymania punktów premiowych. Punkty te będą gromadzone na karcie klienta i po zebraniu odpowiedniej ich liczby klient będzie mógł je wymienić na nagrody (gadżety, voucher). Wartość pojedynczej nagrody przekazanej w programie nie będzie przekraczać kwoty 760 zł. Jak wskazała we wniosku fundacja, program będzie w całości zarządzany przez nią, jednak wszystkimi kosztami prowadzenia programu ostatecznie będą obciążani partnerzy programu jako jego faktyczni beneficjenci.

Biorąc pod uwagę powyższe, fundacja wystąpiła do organu podatkowego o potwierdzenie, że nagrody przekazane w programie można potraktować jako nagrody przyznane w związku ze sprzedażą premiową oraz zwolnić ich wartość z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Organ podatkowy w wydanej interpretacji przychylił się do stanowiska fundacji. Potwierdził, że świadczenia dokonywane przez fundację na rzecz klientów – osób fizycznych, w ramach prowadzonego przez nią programu lojalnościowego, to nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o PIT i ich wartość (jeżeli są spełnione inne warunki wynikające z tej ustawy) nie będzie dochodem dla klientów.

Paweł ?Majewski, starszy konsultant w Dziale Podatkowoprawnym PwC

Programy lojalnościowe polegające na zbieraniu punktów premiowych za nabyte u różnych sprzedawców usługi lub rzeczy oraz ich późniejsza możliwość wymiany na nagrody ?są bardzo popularną formą promocji wśród przedsiębiorców. Dodatkowo częstą praktyką jest, że w celu przeprowadzenia takiego programu przedsiębiorstwa angażują ?podmioty zewnętrzne (np. agencje reklamowe), które mają większe doświadczenie w zarządzaniu takimi projektami. Praktyka ta powoduje jednak, że władze skarbowe w przypadku niektórych programów lojalnościowych twierdzą, że wartość nagród przyznanych w programie ?nie będzie mogła zostać zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od opodatkowania jest wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 zł oraz sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku ?z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą. Aby zatem wartość nagród była zwolniona od opodatkowania, wszystkie ?trzy powyższe warunki muszą być spełnione.

Kwestią, która budziła zastrzeżenia fiskusa, ?było to, że nagrody wynikające z programów ?były często przyznawane przez podmiot zewnętrzny (operatora programu), a nie przez podmiot, który faktycznie sprzedawał produkty, za które była przyznawana klientowi nagroda. ?Jak wskazywały organy podatkowe, np. Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji ?z 28 lutego 2012 r. (IPPB4/415-841/11-6/MP), „sprzedaż premiowa jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia ?na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, ?o określonej wartości czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii". ?W związku z czym, jak stwierdził organ podatkowy, w przypadku przekazywania ?nagrody przez podmiot trzeci, nagroda przyznana w programie nie miała związku ?z relacją powstałą pomiędzy sprzedającym ?a kupującym i nie ma możliwości skorzystania ?ze zwolnienia.

Z tym stanowiskiem władz skarbowych ?trudno się jednak zgodzić. Brak jest ?bowiem podstaw do przyjęcia, że art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT nakazuje podmiotowi, ?który prowadzi sprzedaż premiową, ?bezpośrednio przekazywać wynikające ?z niej nagrody. Przepis wskazuje bowiem, ?że nagroda ma być związana ?ze sprzedażą premiową, a ten warunek ?w przypadku podmiotu trzeciego, który działa ?na polecenie sprzedawcy produktu, jest spełniony. Przyjęcie innej wykładni, chociażby argumentacji izby skarbowej wynikającej ?z przytoczonej powyżej interpretacji, ?skutkowałoby ustanowieniem dodatkowego warunku umożliwiającego skorzystanie ?ze zwolnienia i ograniczeniem jego ?zakresu w stosunku do zakresu przewidzianego przez ustawodawcę.

Mając na uwadze powyższe oraz to, że komentowana interpretacja potwierdza możliwość zastosowania zwolnienia ?w odniesieniu do nagród przekazanych ?przez organizatora programu lojalnościowego, należy uznać, że jest to pozytywna zmiana ?w zakresie interpretacji przepisów ?podatkowych przez władze skarbowe. ?Dodatkowo trzeba podkreślić, że już ?wcześniej pojawiały się pozytywne i?nterpretacje w tym zakresie np. interpretacja wydana 19 lutego 2013 r. przez Izbę Skarbową w Warszawie (IPPB2/415-999/12-5/MG).