W przypadku przyznania osobie fizycznej z zewnątrz firmy, np. pracownikowi jej kontrahenta, nagrody w konkursie, o jakim mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, po stronie organizatora istnieje obowiązek płatnika. Chodzi o pobór podatku w wysokości 10 proc. wartości nagrody oraz jego odprowadzenie na konto właściwego urzędu skarbowego. Pojawiają się też obowiązki informacyjne, czyli sporządzenie deklaracji PIT-8AR, składanej w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym do właściwego dla płatnika urzędu skarbowego.

Z działalności czy z innego źródła

Przy kwalifikacji akcji promocyjnej jako konkursu występują spory interpretacyjne co do sposobu opodatkowania nagród uzyskanych przez osoby prowadzące działalność gospodarczą. Organy podatkowe w takim przypadku do niedawna stały na stanowisku, że osoba otrzymująca nagrodę musi rozliczyć omawiane przychody na zasadach ogólnych – tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Osiągnięty przychód powinien być opodatkowany samodzielnie przez beneficjenta na podstawie progresywnych stawek podatku dochodowego (bądź według stawki liniowej – w zależności od tego, jaką formę opodatkowania przyjął podatnik). Jednocześnie w takiej sytuacji podmiot przekazujący nagrody nie jest zobowiązany ani do poboru zaliczki na podatek, ani do składania żadnych deklaracji.

Niemniej jednak można też spotkać inne stanowisko. I tak np. Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 25 października 2011 r. (IPPB1/415-848/11-2/EC) wskazała: „opisane przez spółkę wygrane uzyskane przez zwycięzców konkursów, tj. przez pracowników spółki, zleceniobiorców, pracowników kontrahentów oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stan taki będzie istniał bez względu, czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wygranej/nagrody w ramach zdarzenia opisanego przez spółkę we wniosku o interpretację indywidualną, uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej bądź przychód z innego źródła".

Na jednakowych zasadach

Zatem przy założeniu, że dochodzi do organizacji konkursu w rozumieniu ustawy o PIT, organizator będzie mógł traktować nagrody dla osób prowadzących działalność na takich samych zasadach jak nagrody przyznane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności, czyli pobrać zryczałtowany 10-proc. podatek.

Argumentami pozwalającymi na taką kwalifikację jest np.: wskazywany w interpretacjach organów podatkowych szeroki krąg adresatów, do których jest skierowana akcja. Jak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie (IPPB2/415-557/11/13-9/S/AK): „(...) Jeżeli zatem organizowane przez spółkę konkursy skierowane będą łącznie do dwóch albo trzech grup osób określonych we wniosku, którymi oprócz pracowników spółki będą także osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej, osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę u kontrahentów spółki oraz współpracownicy będący osobami fizycznymi prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą, nie można zakwalifikować uzyskanych przez laureatów konkursów nagród do przychodów odpowiednio ze stosunku pracy, czy też działalności wykonywanej osobiście, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikała z łączącego spółkę z osobami fizycznymi stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej. Natomiast jeżeli konkursy będą kierowane przez spółkę tylko do pracowników lub też osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, wówczas uzyskany przychód z tytułu otrzymanej nagrody należy zakwalifikować odpowiednio do przychodów ze stosunku pracy lub przychodów z innych źródeł. W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących zasady opodatkowania nagród".

—Magdalena Szczepańska

—Grzegorz Wachołek