Jak producent powinien rozliczyć propagowanie swoich towarów na ulotkach i w przekazywanych klientom drukowanych materiałach z jego logo?
Aleksandra Plichta:
Ustawa o VAT zasadniczo zrównuje nieodpłatne przekazania z odpłatną dostawą, np. sprzedażą. Jeśli przedsiębiorca odlicza podatek przy nabyciu lub produkcji towaru, powinien opodatkować jego zbycie. Przepisy przewidują jednak wyjątki, o których warto pamiętać.
Do końca marca 2013 r. ustawa o VAT przesądzała wprost, że nie jest opodatkowane przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, nawet jeśli przy ich nabyciu firma odliczyła podatek. Nowelizacja, która weszła w życie z początkiem kwietnia, wykreśliła z ustawy o VAT określenie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, z czego podatnicy bardzo często wyciągają błędny wniosek, że wydanie takich towarów zawsze jest opodatkowane.
Co może przesądzić o braku opodatkowania?
Przede wszystkim wartość przekazywanych towarów. Jeśli cena nabycia lub koszt wytworzenia jednego egzemplarza nie przekracza 10 zł netto, przekazanie drukowanych materiałów nie będzie opodatkowane. Zmieszczą się one w definicji prezentów o małej wartości. Także przekazując droższe „prezenty", tj. do wartości 100 zł brutto rocznie, podatnik może uniknąć opodatkowania, jeśli posiada ewidencję obdarowanych.
Czy funkcja przekazywanych towarów może mieć znaczenie dla rozliczenia VAT?
Tak, o czym świadczy nowa definicja próbek, których nieodpłatne przekazanie także jest nieopodatkowane. Próbką jest egzemplarz towaru lub jego niewielka ilość, które reprezentują cechy i właściwości podstawowych produktów. By przekazanie próbek nie było opodatkowane, spełnione muszą być dwa warunki.
Po pierwsze wręczenie powinno mieć na celu promocję towaru, a po drugie nie może służyć zaspokojeniu potrzeb końcowego odbiorcy. Drugi warunek nie musi być dochowany, jeśli zaspokojenie potrzeb obdarowanego jest nieodłącznym elementem promocji i ma zachęcić do zakupu. Zaspokojenie potrzeb odbiorcy jest podstawowym warunkiem opodatkowania VAT, który może wyłączyć także opodatkowanie przekazania niektórych materiałów drukowanych, których nie można zakwalifikować jako prezenty o małej wartości.
Jeśli drukowany towar służy wyłącznie do promocji, to jego wydanie może być nieopodatkowane?
Można bronić takiej tezy. Jeśli towary promocyjne (np. ulotki) nie zaspokajają potrzeb konsumpcyjnych obdarowanego, nie powinny być opodatkowane podatkiem konsumpcyjnym, jakim jest VAT. Nie wszystkie jednak materiały drukowane będą miały wyłącznie cechy wskazujące na promowanie określonych produktów. Niektóre z nich, z punktu widzenia kontrahenta, który je dostaje (oprócz głównej funkcji – tj. promocyjnej) przedstawiają także realną wartość użytkową – np. kalendarz.
—rozmawiał Mateusz Maj