Fiskus dba o to, żeby podatnicy nie nadużywali prawa do preferencji. Może jednak dziwić to, że potrafi utrudnić życie nawet tym, którzy stanowią zaplecze dla sojuszniczych wojsk NATO. A przekonał się o tym podatnik, któremu fiskus do końca, czyli przegranej w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, odmawiał prawa do zerowej stawki VAT.
Czytaj też: Dostawa ruchoma a stawka VAT
Podatnik w sierpniu 2016 r. wystąpił z wnioskiem o interpretację § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra finansów z 23 grudnia 2013 r., dotyczące VAT, które przewiduje m.in. preferencje dostaw i usług na rzecz wojsk sojuszniczych – w tym zaopatrzenia mes i kantyn – jeżeli biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Podatnik wyjaśnił, że prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT. A jego firma podpisała umowę o świadczenie usług cateringowych oraz dostawę artykułów spożywczych i przemysłowych na rzecz wojsk NATO stacjonujących w Polsce w związku z ćwiczeniami Anaconda 2016.
Z wniosku wynikało, że ze strony zamawiającego umowę podpisał upoważniony przez ministra obrony narodowej Hiszpanii przedstawiciel sił zbrojnych NATO, który przedstawił mu m.in. świadectwa zwolnienia z VAT. W związku z dokonaną transakcją polski przedsiębiorca wystawił faktury dla wojska z 0 proc. VAT. I choć interpretacja miała jedynie potwierdzić, że postępuje prawidłowo, odpowiedź fiskusa okazała się inna. Ten zauważył, że przywileje podatkowe dla sił zbrojnych NATO zostały określone w dwóch rozporządzeniach. Przy czym jeden przywilej ma charakter bezpośredni w postaci zerowej stawki VAT, a drugi pośredni, tj. prawa do zwrotu podatku dla wojskowych.
W ocenie urzędników do zakupów dokonywanych w Polsce przez hiszpańskie wojska sił zbrojnych NATO nie ma w ogóle zastosowania § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z 23 grudnia 2013 r. A to dlatego, że w przypadku ćwiczeń wojskowych polegających na przyjeździe do Polski, a następnie wyjeździe, nie ma możliwości zastosowania zerowej stawki VAT, możliwy jest tylko jego zwrot.
Z taką wykładnią przepisów nie zgodził się jednak ani Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, ani ostatecznie NSA.
Jak tłumaczyła sędzia NSA Danuta Oleś, stanowisko fiskusa o braku zastosowania zerowej stawki VAT w spornej sprawie nie znajduje potwierdzenia ani w krajowych przepisach wykonawczych, ani dyrektywie unijnej. NSA zgodził się, że nabycia na terytorium kraju bezpośrednio przez organy wojskowe sił zbrojnych innych państw członkowskich nie są objęte trybem zwrotu podatku.
Wyrok jest prawomocny.
Sygnatura akt: I FSK 742/17