Zdaniem firmy, która prowadzi program lojalnościowy, nie ciąży na niej obowiązek naliczenia podatku VAT, ponieważ wartość przekazanych nagród w ramach programu jest elementem wynagrodzenia otrzymywanego od zleceniodawcy z tytułu świadczenia kompleksowej usługi, już opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Według izby skarbowej, czynność wydania nagród w ramach organizacji programu lojalnościowego, jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stan faktyczny

Spółka akcyjna wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług który dotyczy wydania towarów w ramach organizacji programu lojalnościowego.

Akcjonariuszami spółki jest kilkanaście podmiotów gospodarczych. Spółka świadczy na rzecz swoich akcjonariuszy-zleceniodawców usługę polegającą na organizacji programu lojalnościowego. Uczestnicy programu otrzymują za zakupy punkty, a te mogą wymieniać na nagrody (w postaci np.: artykułów RTV, AGD), bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Za prowadzenie programu spółka otrzymuje wynagrodzenie od zleceniodawcy, czyli akcjonariuszy. Na wysokość wynagrodzenia składają się: zwrot kosztów, w tym wartość nagród rzeczowych oraz prowizja stanowiąca 5 proc. wartości tych kosztów.

Spółka zadała pytanie: czy wydanie towarów będących nagrodami w ramach organizacji programu lojalnościowego rodzi obowiązek w podatku od towarów i usług, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa).

Zdaniem spółki – nie, ponieważ wartość przekazanych towarów-nagród w ramach organizowanego programu lojalnościowego jest elementem wynagrodzenia z tytułu świadczenia kompleksowej usługi opodatkowanej podatkiem od towarów i usług otrzymywanego od zleceniodawcy.

W interpretacji indywidualnej dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że tak. Czynność wydania klientom przez spółkę towarów w ramach organizacji programu lojalnościowego wypełnia znamiona dostawy towarów w rozumieniu przepisu art. 7 ustawy. Następuje przeniesienie na klientów prawa do rozporządzania tak samo jak właściciel wydawanymi towarami-nagrodami, których spółka jest właścicielem od momentu ich zakupu do momentu wydania nagrody klientowi-zleceniodawcy.

Zdaniem Izby, fakt, iż wydanie nagród klientom następuje nieodpłatnie, nie oznacza, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną. Wydanie nagród w ramach organizacji programu lojalnościowego, jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust 1 ustawy.

Spółka się odwoływała, a następnie złożyła skargę do WSA w Poznaniu.

Rozstrzygnięcie

WSA przyznał rację spółce. Stwierdził po pierwsze, że nieodpłatne przekazanie nagród w ramach usługi marketingowej jest częścią świadczenia złożonego i jako takie nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po drugie, sąd zwrócił uwagę na wypracowaną w orzecznictwie koncepcje tzw. świadczeń złożonych i kompleksowych usług, zgodnie z którą, jeżeli z ekonomicznego punktu widzenia oraz z perspektywy oczekiwań nabywcy, dane świadczenie ma charakter kompleksowy (złożony z kilku lub więcej różnych czynności, które łącznie składają się na jedną całość), wówczas dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie należy sztucznie rozdzielać poszczególnych czynności.

Zdaniem sądu dyrektor Izby Skarbowej nie odniósł się do kwestii kluczowej, a mianowicie, że nieodpłatne przekazanie nagród będzie następowało w wykonaniu kompleksowej usługi i jest związane ze świadczoną przez spółkę na rzecz kontrahenta usługą lojalnościową. Sąd uchylił indywidualną interpretację dyrektora Izby (sygnatura akt I SA/Po 179/13).