Przedsiębiorcy nie unikną obowiązku korekty kosztów także wtedy, gdy sprzedawca nie wskazał w fakturze terminu płatności. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2013 r. przedsiębiorca, który nie ureguluje kwoty wynikającej z faktury w ciągu 30 dni od wyznaczonego terminu, musi zmniejszyć swoje koszty. Jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, pomniejsza je z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów.

Czy obowiązek korekty kosztów ma także przedsiębiorca, który dostał fakturę bez określonego terminu płatności? Katowicka Izba Skarbowa twierdzi, że tak, enigmatycznie natomiast wypowiedziała się o jej momencie. Podkreśliła, że zgodnie z kodeksem cywilnym, jeżeli termin spełnienia świadczenia nie jest oznaczony ani nie wynika z właściwości zobowiązania, powinno być ono zrealizowane niezwłocznie po wezwaniu dłużnika do wykonania. Jak czytamy w interpretacji, dla określenia, który z przepisów dotyczących korekty ma zastosowanie (czy należy jej dokonać po 30 dniach od upływu terminu płatności, czy też po 90 dniach od daty zaliczenia wydatku do koszów), decydujące znaczenie będzie miał „upływ terminu 60 dni". Termin ten będzie liczony od dnia dostawy towarów (wykonania usługi) i jednocześnie uzależniony od podjęcia przez wierzyciela stosownych czynności, np. wezwania dłużnika do spełnienia świadczenia.

– Niestety, ta teza nie rozwiewa wątpliwości przedsiębiorców – mówi Barbara Otrzonsek, konsultant podatkowy w ATA Finance. – Zaskakujące jest wskazanie, by termin wymagalności zobowiązania liczyć od dnia dostawy, z uwzględnieniem czynności takich jak np. wezwanie dłużnika do spełnienia świadczenia. Bardziej uzasadnione wydaje się bowiem liczenie terminu wymagalności zobowiązania od dnia wezwania dłużnika – podkreśla.

Ekspertka dodaje, że z utrwalonej linii orzeczniczej (np. wyrok Sądu Najwyższego, sygn. IV CK 28/05) wynika, że faktura bez wskazań terminu i sposobu uregulowania należności nie jest wezwaniem do zapłaty. Przedsiębiorca powinien więc zostać odrębnie wezwany do niej przez kontrahenta i dopiero od tego momentu trzeba liczyć terminy na korektę kosztów uzyskania przychodów.

Reklama
Reklama

numer interpretacji: IBPBI/2/423-68/13/JD