Zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. d Dyrektywy Rady 92/83/EWG z 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (92/83/EWG), zwolnieniu z opodatkowania podlega alkohol używany do produkcji lekarstw. Zwolnienie to ma charakter obligatoryjny i musiało zostać implementowane do krajowego porządku prawnego.
Ustawa o podatku akcyzowym uwzględnia to zwolnienie w dwóch przepisach: art. 30 ust. 9 pkt 4 oraz w art. 32 ust. 4 pkt. 3 lit. b. Od jakiegoś czasu organy podatkowe kwestionowały jednak możliwość zwolnienia z opodatkowania używanego do produkcji lekarstw alkoholu, który został zaimportowany do kraju. Podstawową przesłanką takiego stanowiska był wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (I GSK 313/11), zgodnie z którym zwolnienia z akcyzy określone przepisem art. 27 dyrektywy dotyczą wyłącznie transakcji wewnątrzwspólnotowych i nie mają zastosowania do importu ze względu na brzmienie preambuły. Drugim argumentem organów podatkowych była kwestia warunków formalnych zwolnienia.
Precedensowym wyrokiem z 4 kwietnia 2013 r. (III SA/Łd 47/13) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi potwierdził jednak, że również import alkoholu wykorzystywanego do produkcji leków podlega zwolnieniu z opodatkowania akcyzą. Orzeczenie to ma ogromne znaczenie systemowe. Potwierdza bowiem ono prawo polskich importerów, głównie firm farmaceutycznych, do stosowania zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego sprowadzanego z państw trzecich, na przykład ze Szwajcarii czy USA. Dla zastosowania zwolnienia istotne jest przeznaczenie alkoholu etylowego do produkcji leków, a nie sposób, w jaki zostanie on nabyty.
Autor jest radcą prawnym, partnerem w Praktyce Podatkowej Domański Zakrzewski Palinka