Tak stwierdziła Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 20 lutego 2013 r. (IPPP2/443-1213/12-2/RR).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności sprzedaje sprzęt komputerowy, w tym laptopy. Jednym z potencjalnych nabywców oferowanego przez spółkę sprzętu jest placówka oświatowa. Spółka zwróciła się do organów podatkowych z pytaniem, czy odpłatna dostawa laptopów do placówek oświatowych korzysta z opodatkowania preferencyjną stawką VAT w wysokości zero proc. W ocenie spółki ewentualna odpłatna dostawa laptopów na rzecz wskazanego podmiotu powinna korzystać z preferencyjnej stawki zero proc., przy spełnieniu przesłanek wskazanych w ustawie o VAT.

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Jego zdaniem, pomimo tego, że laptop posiada takie same elementy jak zestaw komputerowy stacjonarny, różniący się tylko budową i wyglądem, to nie oznacza to, że jest zestawem komputerowym stacjonarnym, wymienionym w załączniku do ustawy o VAT.

Co więcej, wprawdzie katalog towarów, do których mają zastosowanie preferencyjne stawki VAT, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, to jednak jest to katalog zamknięty. Oznacza to, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających. Tym samym, katalog ten nie obejmuje laptopów.

Magdalena Niemier konsultantka w Zespole ds. Podatków Pośrednich Działu Prawnopodatkowego PwC

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, preferencyjną stawkę 0 proc. stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego do placówek oświatowych.

Artykuł 43 ust. 9 ustawy określa placówkę oświatową jako szkołę i przedszkole publiczne i niepubliczne, szkołę wyższą i placówkę opiekuńczo-wychowawczą. Sprzęt komputerowy podlegający opodatkowaniu stawką 0 proc. został zdefiniowany w załączniku nr 8 do ustawy i obejmuje: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, drukarki, skanery, urządzenia komputerowe do pisma Braille'a oraz urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W analizowanym stanie faktycznym nie budzi wątpliwości, że dostawa została dokonana na rzecz placówki oświatowej. Spór dotyczył natomiast interpretacji załącznika 8 do ustawy.

Pomimo tego, że laptop składa się z monitora, jednostki centralnej, klawiatury oraz urządzeń wskazujących oraz definiowany jest jako komputer przenośny, zdaniem organów nie może zostać uznany ani za zestaw komputerów stacjonarnych, ani też za którekolwiek z poszczególnych urządzeń wymienionych powyżej.

Mając to na uwadze, organy podatkowe uznają, że laptopy nie spełniają opisanej w przepisach definicji, a tym samym powinny one zostać opodatkowane stawką 23 proc. Stanowisko to jest również prezentowane przez inne izby skarbowe (między innymi w Katowicach, Bydgoszczy oraz Poznaniu), które w interpretacjach indywidualnych, odnoszących się do bardzo zbliżonych stanów faktycznych, wydały również interpretacje negatywne, uznając stanowisko wnioskodawców za nieprawidłowe (między innymi interpretacja IS w Katowicach z 5 listopada 2010 r., IBPP1/443-800/10/AW, interpretacja IS w Bydgoszczy z 7 kwietnia 2011 r., ITPP2/443-146/11/EK oraz interpretacja IS w Bydgoszczy z 7 kwietnia 2011 r., ILPP2/443-1247/ 09-03/MR).

O ile stanowisko organów podatkowych znajduje uzasadnienie w językowej interpretacji przepisów, o tyle należy się zastanowić, dlaczego ustawodawca w dobie szybkiego rozwoju techniki, nie zdecydował się na rozszerzenie katalogu produktów, w przypadku których dostawa do placówek oświatowych byłaby opodatkowana stawką preferencyjną.

Pytanie to zostało zadane również ministrowi finansów w interpelacji poselskiej oraz w piśmie skierowanym przez Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji (PIIT). Prezes PIIT w swoim piśmie wskazał, że zadania komputera stacjonarnego mogą być również realizowane za pomocą komputerów przenośnych, a ich mobilność ułatwia ich zastosowanie i organizację zajęć oraz usprawnia nadzór nad ich wykorzystaniem. Prezes PIIT podkreślił także, że ceny zestawów komputerowych są porównywalne do cen komputerów przenośnych.

W odpowiedzi na pytanie, Ministerstwo Finansów stanęło na stanowisku, że wyżej wspomniany katalog produktów jest zamknięty, a objęcie preferencyjną stawką laptopów, netbooków itd., byłoby również niezgodne z prawem unijnym, które w zakresie VAT podlega pełnej harmonizacji. Co więcej, uznał, że przepisy dyrektywy przewidują stosowanie stawki 0 proc. co do zasady w obrocie międzynarodowym, a tym samym nie przewiduje on możliwości stosowania stawki 0 proc. na komputery przenośne przeznaczone dla placówek oświatowych.

Można zatem stwierdzić, że obecnie obowiązujące przepisy dopuszczające opodatkowanie podobnych towarów dwoma różnymi stawkami, w przypadku ich dostawy na rzecz tego samego podmiotu, mogą być sprzeczne z zasadą neutralności oraz z zasadą równego traktowania.