Spółka otrzymała decyzję z urzędu skarbowego, od której się odwołała. Minęło trochę czasu i nie ma żadnej informacji o tym, co dalej. Co powinien zrobić urząd skarbowy, do którego złożyliśmy odwołanie?

– pyta czytelnik.

Pytanie czytelnika dotyczy kwestii związanych z procedurą odwoławczą od decyzji wydanej przez organ pierwszej instancji, którym jest urząd skarbowy.

Za pośrednictwem

Postępowanie odwoławcze toczy się przed organem wyższej instancji, jednak podatnik wnosi je za pośrednictwem organu pierwszej instancji. Ten organ może z kolei uznać odwołanie w całości za zasadne i wydać nową decyzję lub przekazać wniesione pismo do organu odwoławczego. Jeśli bowiem organ, do którego wpłynęło odwołanie, nie uzna, że zasługuje ono na uwzględnienie w całości, to – zgodnie z art. 227 § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) – przekazuje je wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania odwołania. Przekazując sprawę, organ przekazujący jest przy tym obowiązany ustosunkować się do przedstawionych zarzutów i poinformować stronę o sposobie ustosunkowania się do nich.

14 dni - tyle czasu ma organ podatkowy na przekazanie odwołania organowi wyższego stopnia

Obowiązek ustosunkowania się

Ustawodawca wskazał zatem termin, w którym organ pierwszej instancji ma obowiązek przekazać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi drugiej instancji. Co prawda w art. 227 § 1 o.p. wskazano, że takie przekazanie powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak dalsza treść tego przepisu wskazuje termin nie późniejszy, niż 14 dni od dnia otrzymania odwołania.

Organ pierwszej instancji jest obowiązany w tym terminie nie tylko przyjąć odwołanie, lecz również stwierdzić czy jest ono zasadne, czy nie. Jeśli uzna odwołanie wniesione przez podatnika za zasadne, to wydaje nową decyzję. W przeciwnym razie powinien przygotować akta sprawy podatnika w zakresie dotyczącym wydanej decyzji (z którymi zresztą przed wydaniem decyzji podatnik ma prawo się zapoznać), ustosunkować się do zarzutów podatnika podniesionych w odwołaniu, a więc podać własne stanowisko w tej sprawie, a następnie przekazać odwołanie z aktami sprawy i swoim stanowiskiem do organu drugiej instancji.

To nie koniec. Organ podatkowy ma również obowiązek poinformowania podatnika o sposobie ustosunkowania się do odwołania, a raczej do zarzutów podniesionych w odwołaniu. To z tego pisma podatnik powinien się dowiedzieć, że jego odwołanie zostało przekazane do organu odwoławczego, kiedy to nastąpiło i dlaczego organ pierwszej instancji nie uznał argumentacji podatnika podniesionej w odwołaniu.

Przykład

NIEUWZGLĘDNIENIE MUSI BYĆ UZASADNIONE

Spółka ABC otrzymała 18 marca 2013 r. decyzję wydaną przez naczelnika urzędu skarbowego z 13 marca 2013 roku w sprawie zobowiązania podatkowego w VAT. 20 marca 2013 r. spółka złożyła w urzędzie skarbowym odwołanie od tej decyzji, a 29 marca 2013 r. spółka otrzymała pisemną informację, że odwołanie nie zostało uwzględnione przez naczelnika urzędu skarbowego. Organ ten wskazał powody nieuwzględnienia odwołania i fakt przekazania odwołania dyrektorowi izby skarbowej.

Ważne skutki opóźnienia

Nieprzekazanie odwołania w terminie wskazanym przez ustawodawcę, czyli najpóźniej w ciągu 14 dni od dnia otrzymania odwołania wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu wywołuje skutki materialnoprawne w postaci nienaliczania odsetek za zwłokę. Zgodnie bowiem z art. 54 § 1 pkt 2 o.p., odsetek za zwłokę nie nalicza się za okres od dnia następnego po upływie wskazanego wyżej 14-dniowego terminu do dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy.

Odsetki nie są więc w tym  przypadku naliczane z uwagi na przetrzymanie odwołania przez organ podatkowy pierwszej instancji. Należy bowiem podkreślić, że przewlekłość postępowania, której dopuścił się organ podatkowy, nie może obciążać podatnika.