Koniec roku kalendarzowego to dla każdego przedsiębiorcy i podatnika czas intensywnej pracy, związanej nie tylko z podsumowaniem wyników finansowych, ale przede wszystkim z koniecznością wypełnienia licznych obowiązków podatkowych. Należy więc starannie zaplanować te czynności, aby uniknąć kar i upewnić się, że wszelkie obowiązki podatkowe i księgowe zostały dopełnione z należytą starannością.
Dla podatników, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, jednym z zadań na koniec roku jest sporządzenie na 31 grudnia spisu z natury (remanentu). Spis obejmuje: towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady. Powinien również obejmować towary stanowiące własność przedsiębiorcy, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza jego zakładem, a także towary obce znajdujące się w zakładzie. W spisie z natury nie ujmuje się natomiast wyposażenia i środków trwałych. Jeśli na 31 grudnia przedsiębiorca nie posiada żadnych składników majątku, które powinien objąć spisem z natury, to powinien sporządzić remanent zerowy. W dzisiejszym dodatku piszemy o podatkowej księdze, ale nie o spisie z natury, tylko o tym, w jaki sposób należy udokumentować wydatek na wirtualny przedmiot kupiony w sieci (Aby zakup był kosztem, musi być właściwie udokumentowany). Sygnalizujemy także, że od 2026 r. zacznie obowiązywać zupełnie nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia pkpir.