Od 1 stycznia 2013 r. obowiązują trzy rozporządzenia ministra finansów dotyczące rozliczania VAT. Pierwsze z nich, z 11 grudnia 2012 r., to jedno z głównych rozporządzeń do ustawy o VAT dotyczące m.in. zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania. Wprowadza ono   istotne zmiany w zasadach fakturowania, w tym m.in. wystawiania faktur korygujących i duplikatów.

Przede wszystkim jednak przedsiębiorcy zyskają możliwość wystawiania faktur uproszczonych (gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo 100 euro). Ponadto od nowego roku mogą wystawiać faktury zbiorcze obejmujące już nie siedem dni, ale cały miesiąc.

Drugie rozporządzenie, z 20 grudnia 2012 r., określa sposób i warunki przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasady ich przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej. Stanowi ono realizację dyrektywy 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r.

Jedną z istotniejszych zmian jest to, że od 2013 r. sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury zasadniczo będzie określał podatnik. Rozporządzenie wskazuje na dwa sposoby spełnienia tych warunków. Przede wszystkim autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można będzie zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych. Muszą one jednak stanowić wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Faktura za zakup paliwa już nie musi zawierać numeru rejestracyjnego

Nie oznacza to, że rację bytu stracą stosowane przez przedsiębiorców wskazane w starym rozporządzeniu zabezpieczenia w postaci bezpiecznego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego czy tzw. EDI. Poza wykorzystaniem kontroli biznesowych autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury będzie bowiem zachowana, w szczególności w razie wykorzystania tych dwóch zabezpieczeń.

Co do zasady podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju będą zobowiązani do przechowywania e-faktur na terytorium kraju. Zasada ta nie będzie miała jednak zastosowania, jeżeli faktury są przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej w sposób umożliwiający fiskusowi dostęp do nich online za pomocą środków elektronicznych.

Tak jak dotychczas przesyłanie, w tym udostępnianie, faktur w formie elektronicznej wymagać będzie akceptacji odbiorcy. Znikną jednak przepisy określające zasady jej udzielania, cofania oraz tego skutki. Podatnicy nie będą musieli występować ponownie o akceptacje, bo te już udzielone zachowują ważność. Pozostałe warunki, dotyczące m.in. danych na fakturach wysyłanych temu samemu odbiorcy, szczegółowych zasad ich przechowywania oraz udostępniania fiskusowi, będą takie same.

W życie weszło też rozporządzenie z 20 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT. Po zmianach m.in. zniknie zwolnienie dla usług zarządzania narodowymi funduszami inwestycyjnymi.

podstawa prawna:

- rozporządzenia ministra finansów DzU z 2012 r. poz. 1428, 1485 i 1528