Nadal w dużej mierze ma ona charakter incydentalny, zwykle uskuteczniany niejako „przy okazji" badania prawidłowości rozliczeń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W dalszym ciągu można też odnieść wrażenie, że zasadniczy jej nurt skupiony jest na weryfikacji wywiązywania się przez podatników z realizacji obowiązku dokumentacyjnego.

W tym zakresie można wskazać na stosunkowo duży formalizm i badanie zgodności zamieszczonych w dokumentacji cen transferowych informacji z dokumentacją handlową oraz faktycznym przebiegiem transakcji. Na szczególną uwagę zasługuje z pewnością wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 maja 2012 r. (II FSK 1894/10), który potwierdza, że zakres prac podatników nad dokumentacją cen transferowych powinien być wyznaczany przez łączną wartość transakcji. Sąd zastrzegł przy tym, że chodzi o łączną wartość transakcji tego samego rodzaju, co jednak nadal nie do końca rozwiewa wszelkie wątpliwości w tej, szczególnie doniosłej z perspektywy podatników, kwestii.

Niewątpliwie jednak należy liczyć się w przyszłości z podobnym podejściem organów podatkowych podczas kontroli, co dla części podatników będzie oznaczać najpewniej rewizję dotychczas prowadzonych prac dokumentacyjnych. Końcówka roku to natomiast dwie interesujące inicjatywy ustawodawcze.

Jedna, ministerialna, rozszerzająca krąg podmiotów powiązanych o jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz rozszerzająca zakres obowiązku dokumentacyjnego; dopuszczająca jednak równocześnie – tak oczekiwaną przez podatników – możliwość przeprowadzenia korekty drugostronnej w przypadku podmiotów krajowych.

Projekt poselski – w założeniu chyba nawet nieco bardziej interesujący, bo zmierzający modelowo do zebrania problematyki dotyczącej cen transferowych w jednym akcie prawnym – w szczegółach wymagałby jednak dość daleko idących poprawek. Czasy kryzysu – dla jednych obserwatorów już obecnego w polskiej gospodarce, dla innych mającego dopiero w pełni nadejść – to okres, w którym wiele krajów zwykło podwyższać podatki. Innym praktykowanym rozwiązaniem może być również zwiększenie ich ściągalności.

Tym samym, dotychczas stosunkowo mało wykorzystywane w tym celu ceny transferowe, mogą stać się wodą na młyn dla władz skarbowych. Autorami wszystkich artykułów zamieszczonych w Vademecum są eksperci z Departamentu Cen Transferowych ECDDP Sp. z o.o.

Autorami wszystkich artykułów zamieszczonych w Vademecum są eksperci z Departamentu Cen Transferowych ECDDP Sp. z o.o.

Zobacz poprzednie VADEMECUM Podatki i Księgi

:

Ulga na złe długi

Warto poszukać oszczędności

Firma w internecie

Czas na CIT-8

Firma w wynajętym lokalu: koszty, straty, VAT

Kto odpowiada za podatkowe długi spółki

Jak wykorzystać potknięcia fiskusa w postępowaniu podatkowym

Jak uniknąć kary za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe

Świadczenia dla pracowników - jak uniknąć PIT

Warto znać orzecznictwo ETS

Samochód w firmie: jak rozliczać koszty i VAT

Firma w domu, które wydatki są kosztem podatkowym

Międzynarodowa polityka kadrowa

Więcej w serwisie:

PRAWO » Prawo w firmie » Podatek dochodowy » PIT i CIT

PRAWO » Prawo w firmie » Firma » ABC firmy