W razie opóźnienia pensje staną się kosztem podatkowym tego miesiąca, w którym zostaną wypłacone bądź postawione do dyspozycji pracowników.
Pamiętajmy jednak, że jeśli wynagrodzenie za grudzień nie będzie zaliczone do kosztów podatkowych tego miesiąca, powstaną przejściowe różnice między wartością podatkową a bilansową zobowiązań z tytułu wynagrodzeń i składek ZUS, o których mowa w art. 37 ustawy o rachunkowości. Oznacza to, że przedsiębiorstwa, których sprawozdania finansowe podlegają badaniu przez biegłych rewidentów, będą zobowiązane ustalić odroczony podatek dochodowy.
Jeśli pracodawca nie wypłacił wynagrodzenia w terminie, ewentualne odsetki od zaległego wynagrodzenia są dla niego kosztem podatkowym (oczywiście jeśli jest w stanie wykazać, że ich poniesienie było uzasadnione). W księgach rachunkowych zalicza się je do kosztów finansowych. Należy w nich dokonać następującego zapisu: Dt „Koszty finansowe – odsetki” i Ct „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń”.
W przypadku zapłaty odsetek łącznie z zaległym wynagrodzeniem ewidencja powinna wyglądać następująco: Dt „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń” i Ct „Rachunek bankowy” lub „Kasa” w zależności od sposobu dokonania wypłaty.
Odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń są co do zasady przychodem pracownika. Przysługuje jednak na nie zwolnienie podatkowe (art. 21 ust. 1 pkt 95 ustawy o PIT).