Obecnie obowiązujące regulacje w zakresie fakturowania elektronicznego są już w zasadzie dostosowane do wymogów wspólnotowych w tym zakresie. Owe „europejskie" regulacje zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.

Niemniej jednak, polski ustawodawca w dalszym ciągu pracuje nad kolejnymi modyfikacjami zasad fakturowania elektronicznego. Warto również podkreślić, że także na poziomie europejskim nadal trwają prace nad regulacjami w zakresie fakturowania elektronicznego.

Planowane zmiany

Zgodnie z zasadą ogólną, w przypadku fakturowania elektronicznego podatnik zobowiązany jest zapewnić takie rozwiązanie, które gwarantuje autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność e-faktury.

Zgodnie z projektowanym brzmieniem art. 106k ustawy o VAT, który ma wejść w życie od 1 stycznia 2013 r., autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury (zarówno papierowej jak i elektronicznej) można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Warto podkreślić, że analogiczne sformułowanie zostało zawarte w projekcie rozporządzenia ministra finansów, zmieniającego dotychczasowe rozporządzenie w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

Także przy papierowych

Takie sformułowanie zostało wprost zaczerpnięte z Dyrektywy 2010/45/WE, zmieniającej Dyrektywę 2006/112/WE. Warto podkreślić, że zgodnie z planowanymi regulacjami, wymóg zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności faktury odnosić się będzie nie tylko do e-faktury, ale również do faktury papierowej.

W mojej ocenie, regulacja ta nie oznacza jednak konieczności tworzenia i podpisywania pomiędzy kontrahentami regulaminów, czy też sformalizowanych procedur dotyczących gwarantowania spełnienia powyższych przesłanek i ponoszenia z tego powodu dodatkowych kosztów.

Analizując bowiem prace nad Dyrektywą 2010/45/WE oraz wczytując się w jej preambułę, należy wskazać, że regulacja ta ma na celu, aby podatnik w toku swojej działalności był w stanie zweryfikować, czy dana faktura (otrzymana w formie papierowej bądź elektronicznej) dokumentuje rzeczywiście zamówiony towar (usługę) i że świadczenie to zostało zrealizowane. W wielu firmach już obecnie taka weryfikacja następuje (np. w ramach procedury obiegu dokumentów work flow).

Europejskie Forum

Decyzją Komisji Europejskiej utworzone zostało europejskie wielostronne forum na temat fakturowania elektronicznego, które ma funkcjonować do końca 2013 r. Głównym zadaniem forum jest monitorowanie wprowadzania e-fakturowania oraz pomoc w rozwoju rynku faktur elektronicznych w państwach członkowskich.

Forum współpracuje z jednostkami utworzonymi w poszczególnych państwach członkowskich (w Polsce takie forum zostało utworzone przy Ministerstwie Gospodarki). Ma za zadanie zwracać szczególną uwagę na transgraniczne aspekty e-fakturowania i stosowanie e-fakturowania przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Rezultatem prac powołanego forum mogą być kolejne propozycje zmian regulacji dotyczących fakturowania elektronicznego.

—Michał Borowski jest doradcą podatkowym, menedżerem Zespołu VAT w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy