Jesień to czas posezonowych wyprzedaży. Przecena towarów nie powinna jednak skomplikować podatkowego rozliczenia.

Nawet wtedy, gdy ma przynieść straty. Oczywiste jest bowiem, że lepiej, by produkty zostały taniej sprzedane, niż gdyby zalegały w magazynie (chyba że jest szansa na ich zbycie w przyszłym sezonie).

Obniżenie cen towarów może też być spowodowane ryzykiem ich zniszczenia albo koniecznością wprowadzenia nowej kolekcji. Warto, aby te przyczyny zostały opisane w protokole.

Czy przecena nie zaintryguje przedstawicieli fiskusa? Nie powinna, jeśli jest uzasadniona rynkowymi realiami. Potwierdzają to interpretacje, np. Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB3/423-47/10-4/GC).

O skutki przeceny zapytała spółka handlująca m.in. płytkami i terakotą. Aby zminimalizować straty związane z ich magazynowaniem i ewentualną utylizacją, chce obniżyć ceny, nawet poniżej kosztów zakupu. Argumentuje, że w ostatnim czasie zmieniła się moda na wystrój wnętrz i wiele wzorów, które posiada, nie nadaje się już do sprzedaży po cenach skalkulowanych jako koszty zakupu plus zysk. Jej zdaniem przepisy podatkowe nie wykluczają takiego działania.

Przyczyny obniżki cen produktów  trzeba opisać w protokole

Co na to fiskus? Przypomniał oczywiście, że celem prowadzenia działalności gospodarczej jest dążenie do osiągnięcia zysku poprzez zastosowanie do cen zakupu marży handlowej. Przyznał  jednak także, że każdy przedsiębiorca ma prawo układać swoje interesy tak, aby prowadzenie firmy było dla niego opłacalne pod względem ekonomicznym.

Może więc stosować nawet znaczne upusty cenowe, tym bardziej że ustawodawca przewidział również osiągnięcie straty z działalności. Przecena towarów handlowych  poniżej kosztów ich zakupu jest więc dozwolona.

Przedsiębiorca powinien jednak odpowiednio udokumentować opłacalność podjętej decyzji pod względem ekonomicznym.

Izba skarbowa wspomniała też, że sprzedawca ma obowiązek obniżyć cenę, jeśli towar ma jakieś wady lub uszkodzenia bądź nie posiada wymaganych cech (tak wynika z ustawy o cenach).

Pamiętajmy też, że sama decyzja o przecenie towarów jest neutralna podatkowo. Przychód powstaje bowiem dopiero w momencie ich sprzedaży. Kosztem będzie zaś cena zakupu (wytworzenia) produktów.

Firma sprzedająca towary ze stratą (gdy cena po obniżce jest niższa od ceny zakupu) nie wykazuje jej dodatkowo dla celów podatkowych, ponieważ wynika ona już z zestawienia przychodów i kosztów.

Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/1/415-4 66/09/AB).