Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 proc. Artykuł 146a ustawy o VAT podnosi jednak ją jednak do 8 proc. (od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r.).

Niektóre regulacje zawarte w tym załączniku budzą jednak wątpliwości. Przykładem jest poz. 186. Zgodnie z nią preferencyjną stawkę stosuje się, gdy podatnik świadczy „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”(bez względu na symbol PKWiU).

Pojawia się bowiem pytanie, czy przepis ten może stosować właściciel siłowni i sauny, który sprzedaje bilety wstępu lub karnety?

Początkowo korzystne odpowiedzi

Początkowo fiskus udzielał na to pytanie odpowiedzi korzystnych dla podatników. Przykładem jest interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 12 lipca 2011 r. (IPPP1-443- -775/11-2/EK).

Pytanie zadał przedsiębiorca świadczący usługi w zakresie obejmującym: klub fitness, aerobik, jogę, boks, siłownię oraz saunę. Usługi te sklasyfikowane są pod pozycją: 93.13.Z-Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej oraz 96.04.Z- Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.

Zapytał, czy może stosować 8-proc. stawkę VAT przy sprzedaży biletów i karnetów dla klientów? Jego zdaniem takie uprawnienie mu przysługuje.

Izba skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. W odpowiedzi tej czytamy, że w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wskazane „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” bez względu na PKWiU.

Zdaniem izby pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w załączniku nr 3 do ustawy) nie można utożsamiać z pojęciem „biletu wstępu/karnetem” uprawniającym do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Izba zauważyła, że bilety wstępu i karnety upoważniające do wejścia na zajęcia fitness, aerobik, jogę czy boks upoważniają posiadacza do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Opłaty pobierane z tego tytułu nie mogą być zatem uznane za opłaty za wstęp, lecz udział w zajęciach.

W związku z tym przy sprzedaży tych biletów i karnetów przedsiębiorcy nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8-proc. stawki. Trzeba je więc opodatkować 23 proc. VAT.

Dalej czytamy jednak, że bilety i karnety „sprzedawane na siłownię i saunę korzystać mogą z preferencyjnej stawki podatku VAT na mocy art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT”.

Podobnie odpowiedziała Iza Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 12 grudnia 2012 r. (ILPP4/443-631/11-2/EWW). Interpretacja dotyczy podatnika, który prowadzi działalność polegającą m.in. na świadczeniu usług polegających na udostępnianiu dla klientów indywidualnych sali siłowni i sauny.

Wnioskodawca zaklasyfikował te usługi pod symbolem PKWiU 96.04.10.0 – jako „usługi związane z poprawą kondycji fizycznej” i jako usługi mające na celu poprawę samopoczucia. Zdaniem podatnika sprzedaż tych usług korzysta z preferencyjnej stawki VAT. Jest to bowiem usługa w zakresie wstępu. Klient indywidualnie korzysta bowiem z pomieszczenia sauny i siłowni. Dowodem zakupu (biletem) jest paragon fiskalny.

PKWiU bez znaczenia

Izba zgodziła się z tym stanowiskiem. Wskazała, że „przy świadczeniu usług związanych z rekreacją od dnia 1 stycznia 2011 r. nie ma znaczenia klasyfikacja PKWiU. Istotna jest nazwa usługi, co zostało uregulowane przez ustawodawcę w załączniku nr 3 do ustawy VAT.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić zatem należy, iż świadczone przez zainteresowanego usługi wstępu do siłowni i sauny opodatkowane są 8-proc. stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w zw. z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy”.

Taki sposób wykładni przepisów zaprezentowała również Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 13 czerwca 2011 r. (ITPP1/443-402/11/IK). Wyjaśniła, że „preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku, gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu czy sprzętu różnego rodzaju, tak jak ma to miejsce w przypadku np. siłowni, a nie gdy jej bezpośrednim celem jest sam udział (uczestniczenie) w zajęciach”.

Najnowsze interpretacje

Nowsze interpretacje są już jednak niekorzystne dla podatników. Wynika z nich, że wstęp na siłownię (nawet gdy nie ma na niej instruktora) lub na saunę powinien być opodatkowany 23-proc. VAT.

Problemem tym zajmowała się m.in. Izba Skarbowa w Łodzi w odpowiedzi z 29 marca 2012 r. (IPTPP1/443-17/12-4/MW). Z wnioskiem o interpretację wystąpił właściciel siłowni. Wyjaśnił, że wejście umożliwiają zakupione w recepcji karnety jednorazowe lub okresowe.

Każdy uczestnik przychodzi o dowolnej porze w trakcie godzin otwarcia siłowni i korzysta samodzielnie z urządzeń bez ograniczenia czasowego. Wnioskodawca podkreślił, że na siłowni nie ma zatrudnionych instruktorów. Nie są więc prowadzone żadne zajęcia.

Zdaniem Izby Skarbowej w Łodzi przedsiębiorca powinien opodatkować świadczone usługi 23-proc. VAT. Izba podkreśliła, że 8-proc. stawkę podatku objęte zostały m.in. usługi związane z rekreacją, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu. Zwróciła przy tym uwagę na obowiązujący od 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej >> patrz ramka.

Izba powołała się też na wykładnię literalną. Uznała, że skoro w przepisach ustawy o VAT nie definiuje się pojęcia „wstępu”, to należy sięgnąć do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego pod pojęciem tym należy rozumieć „możliwość wejścia gdzieś”, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń.

W interpretacji czytamy: „Opłata (bilet, karnet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne). Natomiast bilet wstępu/karnet do siłowni daje możliwość nie tylko wejścia do  obiektu, ale również i przede wszystkim możliwość korzystania z dostępnych tam urządzeń.

Kupując bilet wstępu, nabywca korzysta (uczestniczy) czynnie poprzez korzystanie z urządzeń. (...) Reasumując, sprzedaż przez wnioskodawcę karnetów uprawniających do korzystania z siłowni podlega opodatkowaniu stawką VAT 23 proc. na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy”.

Takie samo stanowisko zajęły m.in.:

- Izba Skarbowa w Katowicach w odpowiedzi z 21 lutego 2012 r. (IBPP2/443- -1232/11/RSz)

- Izba Skarbowa w Warszawie w interpretcji z 8 czerwca 2012 r. (IPPP1/443- -419/12-2/ISz)

- Izba Skarbowa w Łodzi w odpowiedziach: z 16 lipca 2012 r. (IPTPP1/443-327/ 12-2/RG) oraz z 25 lipca 2012 r. (IPTPP1/443-329/ 12-4/IG)

Okazuje się więc, że nawet organy podatkowe, które początkowo wydawały interpretacje korzystne dla podatników, obecnie opowiadają się za koniecznością stosowania 23-proc. stawki przy świadczeniu usług wstępu na siłownię lub saunę. Za taką wykładnią przepisów opowiedział się również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 8 maja 2012 r. (III SA/Gl 1543/11). -

Co mówi

przepis

Artykuł 32  rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. stanowi, że:

1.

Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2.

Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a) prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b) prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c) prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3.

Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Sąd

po stronie fiskusa

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 8 maja 2012 r. (III SA/Gl 1543/11)

wskazał, że „pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy) nie można utożsamiać z pojęciem »biletu wstępu« uprawniającego do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich.

Wstęp na siłownię, do solarium, na zajęcia fitness czy też wstęp na masaż nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce np. w przypadku kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, a więc korzystanie z kompleksowej usługi siłownia/fitness, solarium i masaż.

Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca sprzedaje bilety wstępu upoważniające do wejścia na zajęcia fitness, siłownię, saunę i solarium, a zatem bilet wstępu upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do czynnego uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, a także do korzystania z urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach sauny i solarium.

Z tych też względów opłaty pobierane za uczestnictwo w zajęciach fitness i korzystanie z urządzeń siłowni, służących poprawie kondycji fizycznej, nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość korzystania z dostępnych urządzeń, a więc za czynny udział w zajęciach aerobiku, korzystanie z urządzeń siłowni oraz pomieszczeń i urządzeń znajdujących się w saunie i solarium czy też skorzystanie z masażu.

W związku z tym spółce na sprzedaż biletów na zajęcia fitness, siłownię, saunę i solarium i masaż nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8-proc. stawki podatku od towarów i usług wynikającej z art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.