Gotowy jest już nawet projekt rozporządzenia uchylającego przepisy rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie rodzajów towarów, których objęcie procedurą celną z zastosowaniem procedury uproszczonej zależy od spełnienia dodatkowych warunków oraz towarów wyłączonych spod tej procedury (DzU nr 97, poz. 972 ze zm.).
Zaplanowany na 1 stycznia 2012 r. termin utraty mocy obowiązujących przepisów nie jest przypadkowy. Tego dnia ma bowiem zacząć obowiązywać ustawa o redukcji niektórych obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców (obecnie czeka na rozpatrzenie poprawek senackich przez Sejm). Zmienia ona wiele ustaw, w tym ustawę o podatku akcyzowym.
To w niej wprowadzone zostaną regulacje dotyczące dokonywania zgłoszeń celnych z zastosowaniem procedury uproszczonej w stosunku do towarów akcyzowych. Dziś towary te – w myśl polskiego prawa – nie mogą korzystać z możliwości objęcia ich procedurą uproszczoną.
Zgłoszenia celne z procedurą uproszczoną będą dotyczyły towarów akcyzowych
„Wspólnotowe prawo celne nie uprawnia krajów członkowskich do wprowadzania żadnych dodatkowych ograniczeń w dostępie do procedur uproszczonych" – potwierdza MF w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.
Ministerstwo Finansów przy tej okazji wskazuje również na pewne niekonsekwencje obecnych przepisów. Potwierdza to sytuacja firm dokonujących zgłoszeń celnych w ramach tzw. procedury uproszczonej w miejscu oraz tych dokonujących zgłoszeń celnych w sposób standardowy, gdy towar znajduje się w tzw. miejscu uznanym. Tymczasem jedna procedura dziś praktycznie niczym się nie różni od drugiej.
Dzisiaj firma, która jest wiarygodna dla administracji celnej, ponieważ musi spełnić wiele warunków i kryteriów oraz jest monitorowana przez cały okres udzielonego jej pozwolenia, ma mniejsze uprawnienia niż podmiot, który dokonuje zgłoszeń celnych standardowo. A podobna sytuacja jest w przywozie towarów.
etap legislacyjny w uzgodnieniach zewnętrznych
Zobacz więcej w serwisie:
»
»
»
»
»
»