Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z  21 lutego 2011  (IPPP1-443-1175/10-4/EK).

Spółka zamierza wystawiać faktury w systemie komputerowym a następnie przesyłać je drogą e-mailową w formacie PDF,  również otrzymywać faktury zakupu drogą elektroniczną. Zwróciła się z pytaniem, czy tak wystawiona faktura uprawnia do skorzystania z prawa do odliczenia VAT.

Jej zdaniem faktury przesłane w formacie PDF uprawniają do odliczenia VAT. Ponadto elektroniczne faktury korygujące wysłane w ten sposób uprawniają do pomniejszenia VAT należnego w dacie ich wysłania oraz do odliczenia VAT naliczonego w dacie ich otrzymania.

Na poparcie swojego stanowiska spółka przywołała wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 maja 2010 (I FSK 1444/09) - czytaj więcej w artykule "Firmy mogą wysyłać faktury bez e-podpisu".

Izba skarbowa uznała, że to prawidłowe stanowisko. Stwierdziła, że w myśl rozporządzenia ministra finansów z 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej faktury mogą być przesyłane i udostępniane w tej formie w dowolnym formacie.

Warunkiem jest jednak uzyskanie uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę, która może nastąpić zarówno w formie pisemnej, jak i elektronicznej. Dodatkowo konieczne jest zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści tych faktur.

Ponadto organ zauważył, że kwestia faktur korygujących w formie elektronicznej nie została uregulowana przez prawodawcę, należy więc stosować ogólne reguły wystawiania faktur.

Nie jest jednak konieczne, aby korygujące e-faktury były wystawiane w dwóch egzemplarzach, bowiem sprzedawca wysyłając je do odbiorcy, jednocześnie zachowuje kopię w swoim systemie.

Autor jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą PwC

Komentuje Radosław Baraniewicz, konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC:

Przedsiębiorcy coraz częściej wykorzystują rozwiązania informatyczne do przesyłania pomiędzy sobą faktur. Jest to dla nich korzystne i niejednokrotnie przyczynia się do zmniejszenia kosztów działalności zarówno po stronie wystawcy dokumentu, jak i jego odbiorcy.

Odbiorcy faktur przesyłanych drogą elektroniczną (nabywcy towarów/beneficjenci usługi) mają jednak wątpliwości, czy po wydrukowaniu uprawniają one do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego (przy założeniu że podatek wynikający z tych faktur związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Na tle poprzednio obowiązującego rozporządzenia ministra finansów z 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej organy podatkowe twierdziły, że faktury otrzymane drogą elektroniczną, bez stosowania przepisów regulujących tę materię, nie korzystały z ochrony prawnej. W konsekwencji podatnik nie był upoważniony do odliczenia VAT.

Pogląd ten zakwestionowały jednak sądy administracyjne. Najistotniejszy jest tu przywołany wyrok NSA z maja 2010, w którym sąd, stosując przede wszystkim prowspólnotową wykładnię przepisów krajowych, podzielił stanowisko, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktury przesłanej drogą elektroniczną.

Komentowana interpretacja została wydana na podstawie obowiązującego od 1 stycznia 2011 rozporządzenia ministra finansów z 17 grudnia 2010 w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

Celem wprowadzenia nowych regulacji było dostosowanie krajowego porządku prawnego do zmian wprowadzonych przez dyrektywę Rady UE 2010/45/UE z 13 lipca 2010, zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE.

Chodziło w szczególności o liberalizację standardów przesyłania i przechowywania faktur, z uwzględnieniem upowszechnienia elektronicznej formy fakturowania. Zgodnie z § 4 tego rozporządzenia faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności ich treści.

Podsumowując,  fakturę w postaci pliku PDF przesłaną e-mailem i wydrukowaną przez podatnika należy uznać za dokument skutecznie wprowadzony do obrotu prawnego i jednocześnie uprawniający do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Trzeba jednak mieć na względzie konieczność zapewnienia autentyczności jej pochodzenia (rozumianej jako pewność co do tożsamości świadczeniodawcy) oraz integralności, wyłączającej możliwość ingerencji i manipulowania danymi zawartymi na fakturze.

Stanowisko izby skarbowej należy uznać za zasadne, w pełni zgodne z literalną wykładnią  obowiązujących przepisów.

Zobacz:

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące faktur elektronicznych od 1 stycznia 2011 r.

 

Czytaj też artykuły:

 

Zobacz więcej w serwisie:

Podatki i księgi

»

VAT i akcyza

»

VAT

»

Faktury VAT

»

E-faktury