[b]Biblioteka chce zaopatrzyć swoich czytelników w karty biblioteczne. Koszty związane z ich wdrożeniem pokryje inna firma (podatnik VAT) w zamian za umieszczoną na nich reklamę. Biblioteka nie jest podatnikiem VAT. Czy firma będzie mogła zaliczyć do kosztów wydatki poniesione na sfinansowanie kart bibliotecznych na podstawie umowy i rachunku (biblioteka nie może wystawić faktury VAT)?[/b]

[b] Tak.[/b] Wydatki na zaopatrzenie biblioteki w karty z umieszczoną na nich reklamą firmy będą kosztem uzyskania przychodu. Mogą być udokumentowane rachunkiem.

Z pytania wynika, że biblioteka umieści reklamę firmy na zamówionych przez siebie kartach bibliotecznych. Wydatek na pokrycie kosztów związanych z zaopatrzeniem biblioteki w te karty będzie podatkowym kosztem sponsora. Jest to bowiem wydatek związany z reklamą firmy wśród czytelników (prawdopodobnie docelowego kręgu odbiorców tej reklamy). Zakładam, że promocja ta ma swoje uzasadnienie (może się przełożyć na przychody) i firma potrafi to wykazać w razie ewentualnej kontroli. Spełniona zatem będzie definicja kosztu uzyskania przychodu zawarta w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT), tj. wydatek na reklamę będzie poniesiony w celu uzyskania przychodu z działalności gospodarczej firmy.

Z umowy powinno wynikać zobowiązanie biblioteki do umieszczenia reklamy firmy na kartach. Firma w zamian za to powinna zobowiązać się do przekazania pieniędzy na zaopatrzenie biblioteki w te karty. Świadczenia te muszą być ekwiwalentne. Firma pokrywa koszty zaopatrzenia biblioteki w karty, a biblioteka umieszcza na nich jej reklamę. Zakładając, że karty będą w użyciu kilka lat, przez ten czas firma będzie cały czas promowana.Usługi bibliotek są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika nr 4 ustawy o VAT. Dlatego biblioteka nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Do wystawiana faktur obowiązani są tylko tacy podatnicy, co wynika z § 4 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D5954186C104CF6BC8E3D27270DE9DCD?id=291169]rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. (DzU nr 212, poz. 1337)[/link]. Prawidłowo zatem biblioteka wystawi rachunek zamiast faktury.

Warto zauważyć, że rachunek taki uznawany jest za fakturę, o czym mówi § 17 pkt 5 rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem za faktury uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87 – 88 ordynacji podatkowej, wystawiane przez podatników niezobowiązanych do wystawiania faktur.

Nie ma zatem przeszkód, aby firma ujęła wydatek jako koszt podatkowy na podstawie wystawionego przez bibliotekę rachunku.

Musimy jednak pamiętać, że świadczona przez bibliotekę usługa reklamowa nie jest zwolniona z VAT. Dlatego biblioteka musi sprawdzić, czy obrót z tego tytułu nie spowoduje przekroczenia limitu uprawniającego ją do zwolnienia podmiotowego, a w związku z tym konieczności zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT (art. 113 ust. 10 ustawy o VAT).