[b]Cztery lata temu sprowadziłem samochód. A ponieważ wymagał napraw, sprzedałem go przed upływem pół roku od nabycia. Obecnie urząd skarbowy uznał, że osiągnąłem z tego tytułu dochód. Nie mam wszystkich faktur dokumentujących wydatki poniesione na naprawę, a cena podobnych samochodów na naszym rynku była znacznie wyższa. Uznano, że zarobiłem ponad 10 tys. zł. W rzeczywistości sprzedałem samochód po kosztach. Chciałbym złożyć korektę deklaracji celnej, bo wskazana w niej wartość pojazdu odbiegała od realnej ceny rynkowej i tej, którą w rzeczywistości za niego zapłaciłem. Czy mogę to zrobić?[/b]
[i][b]Odpowiada Szymon Daszuta, doradca podatkowy kancelarii prawniczej Salans:[/b][/i]
Możliwość dokonania korekty deklaracji podatkowych regulują art. 81 i 81b [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1601DD8FD0E0DFDA3F907959E5AE525D?id=176376]ordynacji podatkowej[/link]. Co do zasady podatnik ma zawsze prawo skorygować wadliwą deklarację, pod warunkiem że w sprawie objętej korygowaną deklaracją nie toczy się postępowanie lub kontrola podatkowa. Treść pytania wskazuje, iż wobec podatnika wskazane powyżej kategorie postępowania nie zostały zainicjowane.
Mając na uwadze powyższe, w przedstawionym stanie faktycznym[b] w pierwszej kolejności podatnik powinien dokonać korekty deklaracji AKC-U poprzez wskazanie – w miejsce zaniżonej wartości – rzeczywistej ceny nabycia samochodu. Wraz z korektą deklaracji podatnik powinien złożyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty[/b], wskazując powody, dla których określił wartość samochodu w wysokości niższej niż w rzeczywistości zapłacona.
[b]Jednocześnie podatnik powinien uiścić kwotę zaległości w podatku akcyzowym[/b] (odpowiadającą różnicy pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z korekty deklaracji a kwotą wykazaną w pierwotnej deklaracji) [b]wraz z odsetkami za zwłokę[/b] naliczonymi od dnia następującego po terminie płatności podatku do dnia zapłaty zaległości podatkowej włącznie.
Podatnik powinien obliczyć wysokość należnego podatku akcyzowego na podstawie stawek akcyzy obowiązujących w dacie powstania obowiązku podatkowego.
Na zasadzie art. 16a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CDBDE3A1D3EABD145A1696748656FBE8?id=186065]kodeksu karnego skarbowego[/link] złożenie prawnie skutecznej korekty deklaracji oraz uiszczenie zaległości wraz z odsetkami wykluczy odpowiedzialność karną skarbową podatnika.
Kolejnym zagadnieniem wymagającym aktywności podatnika jest wyjaśnienie kwestii wysokości osiągniętego dochodu z tytułu zbycia feralnego samochodu.
Z treści pytania można wnioskować, iż organy podatkowe – wobec zaniżenia wartości pojazdu dla potrzeb podatku akcyzowego oraz braków dokumentacyjnych dotyczących napraw dokonanych kosztem podatnika – zakwestionowały wykazaną przez podatnika podstawę opodatkowania PIT. W konsekwencji ustaliły wartość rynkową pojazdu w wysokości przewyższającej wartość zadeklarowaną przez podatnika.
Bez względu na etap postępowania, na którym obecnie znajduje się sprawa, [b]podatnik powinien powołać się przed organami podatkowymi na dokonanie korekty wartości pojazdu[/b]. Dodatkowo, w miarę możliwości, [b]powinien spróbować co najmniej uprawdopodobnić fakt poniesienia wydatków na naprawę samochodu[/b] (np. poprzez złożenie wniosku dowodowego o przesłuchanie świadków mogących potwierdzić wykonanie poszczególnych napraw).
Trzeba pamiętać i o tym, że [b]zwiększenie wartości samochodu będzie skutkowało wystąpieniem zaległości w podatku od czynności cywilnoprawnych[/b] należnym z tytułu zbycia tego pojazdu.
Mając na uwadze, iż w dacie sprzedaży obowiązek złożenia deklaracji oraz uiszczenia należnego PCC spoczywał solidarnie na stronach umowy sprzedaży, [b]w celu uniknięcia odpowiedzialności karnej skarbowej zarówno podatnik, jak i nabywca powinni skorygować pierwotną deklarację PCC-1 oraz uiścić zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę.[/b]