Papierowe dokumenty ADT mają być zastąpione elektronicznymi, a kontrola obrotu wyrobami akcyzowymi będzie opierać się na elektronicznej wymianie danych między podatnikami i organami podatkowymi.
Ministerstwo Finansów opublikowało niedawno kolejny projekt zmian w ustawie o podatku akcyzowym. Planowana nowelizacja ma związek z implementacją przepisów dyrektywy 2008/118/WE, która uchyla dotychczasową dyrektywę dotyczącą obrotu wyrobami akcyzowymi we Wspólnocie Europejskiej (dyrektywę 92/12/WE, tzw. horyzontalną) i wprowadza elektroniczny system obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych (EMCS).
Projekt zawiera także wiele innych ważnych zmian, które będą mieć istotny wpływ na działalność podatników akcyzy, a które wejdą w życie prawdopodobnie wcześniej niż w kwietniu 2010 r.
[srodtytul]Import z zawieszoną akcyzą[/srodtytul]
Na uwagę zasługują zmiany zasad importu wyrobów akcyzowych spoza Unii Europejskiej. Warunkiem importu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie będzie już sprowadzenie wyrobów do składu podatkowego. Importer, który ma status „zarejestrowanego wysyłającego”, po sprowadzeniu wyrobów do tzw. miejsca importu będzie mógł przemieścić wyroby do innego składu w Polsce, ale także do składu w UE i nawet wywieźć je poza Unię, a wyroby pozostaną cały czas w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zmiany w imporcie zapowiadają się więc bardzo ciekawie i mogą pozwolić na efektywniejsze akcyzowo planowanie transakcji importowych, np. dotyczących gazu płynnego czy oleju napędowego do komponowania z biokomponentami.
[srodtytul]Wiążące informacje taryfowe[/srodtytul]
Nowością będzie nadanie wiążącej mocy przed organami podatkowymi właściwymi w sprawach akcyzy wiążącym informacjom taryfowym (WIT) dotyczącym klasyfikacji taryfowej wyrobów. Dziś podatnik mający wątpliwości, czy nadał swoim wyrobom właściwy kod CN (a od niego zależy np. stawka podatku), ma ograniczone możliwości potwierdzenia jego prawidłowości, gdy wyrób nie jest przedmiotem importu lub eksportu. Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, WIT będą miały moc także w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi na terytorium kraju jak również w ich nabyciu wewnątrzwspólnotowym.
[srodtytul]Zwolnienia akcyzowe[/srodtytul]
Projekt zakłada także unormowanie zasad zwrotów wyrobów zwolnionych z akcyzy, np. w wyniku reklamacji. Dziś przedsiębiorcy mają wątpliwości, na jakich zasadach takie zwroty powinny być dokonywane. Zgodnie z projektem wyroby będą mogły być zwrócone bez konieczności zapłaty od nich akcyzy, a w składzie podatkowym, do którego zostaną odesłane, będą z powrotem objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Inną istotną zmianą ma być wskazanie w ustawie, że straty wyrobów powstające w czasie dostaw zwolnionych z akcyzy będą traktowane jako ubytki podlegające opodatkowaniu. Planowane jest też ograniczenie zwolnienia z akcyzy alkoholu całkowicie skażonego, a produkowanego na terytorium kraju. Zwolnieniu będzie mógł podlegać alkohol skażony tylko takimi środkami, jakie zostały wskazane w rozporządzeniu Komisji WE nr 3199/93 przez Polskę.
[srodtytul]Opodatkowanie energii elektrycznej[/srodtytul]
W projekcie znalazły się także zapisy poprawiające potknięcia ustawodawcy w zakresie zasad opodatkowania energii elektrycznej. Opodatkowane będzie zużycie nabywanej na własne potrzeby energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję na jej wytwarzanie. Dziś, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów, taka energia powinna pozostać nieopodatkowana akcyzą. Projekt precyzuje także zasady dokonywania miesięcznych wpłat akcyzy od energii elektrycznej. W szczególności z ustawy będzie wynikać, że wpłaty miesięczne powinny być dokonywane, jeżeli okres rozliczeniowy należności za energię elektryczną (ustalony między podatnikiem i jego kontrahentem) jest dłuższy niż dwa miesiące.
[i]Autor jest doradcą podatkowym w kancelarii DLA Piper[/i]