Te zmiany to wynik nowelizacji ustawy o akcyzie, która obowiązuje zaledwie od czterech miesięcy. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FF8CC0BDEE7CED5CA85654E0A1D248B7?id=315788]Nowela wejdzie w życie 10 lipca br. (opubl. DzU nr 98, poz. 819)[/link]. Wraz z nią zaczną obowiązywać zmiany rozporządzeń wykonawczych w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, w sprawie zabezpieczeń akcyzowych oraz w sprawie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
[srodtytul]Import także do usługowego składu[/srodtytul]
Jednym z powodów, że już niecały miesiąc po wejściu w życie nowej ustawy o akcyzie rozpoczęto prace legislacyjne nad jej nowelizacją, było to, że utrudniła ona import do Polski gazu płynnego propan-butan. Zgodnie z przepisami, które weszły w życie 1 marca br., gaz płynny mógł być importowany do Polski przy zawieszeniu poboru akcyzy (a więc bez jej zapłaty na granicy) jedynie przez tych podatników, którzy posiadali swoje składy podatkowe. Tymczasem większość importerów ich nie posiada.
Nowelizacja dopuszcza możliwość importu gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składów podatkowych prowadzonych przez osoby inne niż importer (tj. do tzw. usługowych składów podatkowych). Nowe przepisy wprowadziły jednak wiele obostrzeń stosowania tej procedury. Chodzi m.in. o konieczność składania przez prowadzącego usługowy skład podatkowy dodatkowego zabezpieczenia akcyzowego oraz jego solidarną z importerem odpowiedzialność za wszelkie zobowiązania podatkowe związane z importem.
[srodtytul]Co zostało bez zmian[/srodtytul]
Ustawodawca zatrzymał się jednak w pół kroku i nie zniósł innych poważnych utrudnień obrotu gazem płynnym, często bez żadnego uzasadnienia z punktu widzenia ochrony interesów budżetu państwa. Chodzi m.in. o ograniczenia w funkcjonowaniu przeładunkowych składów podatkowych, niemających pojemności magazynowych na minimalnym poziomie 500 m sześc. Nadal gaz z takich składów może być wyprowadzany tylko do innych składów podatkowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Oznacza to, że po sprowadzeniu gazu do takiego składu nie można go bezpośrednio po przeładunku sprzedać hurtowo z zapłaconą akcyzą jako autogazu do samochodów. Inne kwestie, o których zapomniał ustawodawca, to jasne określenie, według jakich stawek akcyzy powinno być składane zabezpieczenie akcyzowe dla gazu przeznaczonego na cele opałowe (dziś organy podatkowe niezasadnie nakazują zabezpieczanie takiego gazu według stawek jak dla autogazu, tj. 695 zł za tonę) czy też jasna regulacja zasad, na jakich powinny odbywać się zwroty gazu opałowego od odbiorców.
[srodtytul]Ryczałtowe zabezpieczenie[/srodtytul]
Możliwość stosowania ryczałtowego zabezpieczenia akcyzowego do przemieszczeń wyrobów akcyzowych to rozwiązanie, które od jutra powinno ułatwić życie wszystkim podatnikom akcyzy. Zgodnie z nowymi przepisami, jeżeli podatnik wykaże swoją wiarygodność (na zasadach takich samych jak dziś uzyskuje się zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego na produkcję wyrobów w składach podatkowych), nie będzie musiał składać zabezpieczenia akcyzowego na całą kwotę akcyzy od przemieszczanych wyrobów. Zamiast tego na poczet ewentualnych zobowiązań podatkowych będzie można złożyć zabezpieczenie w ryczałtowej kwocie stanowiącej tylko 30 proc. wartości akcyzy od przemieszczanych wyrobów.
Zmiana ta może pozwolić podatnikom na zmniejszenie kosztów zabezpieczenia akcyzowego oraz uproszczenie obowiązków administracyjnych związanych ze stosowaniem zabezpieczenia. Cechą zabezpieczenia ryczałtowego jest bowiem, że nie musi być ono „saldowane”, tj. przy wysyłce wyrobów ze składu podatkowego celnicy nie powinni odnotowywać, jaka kwota zabezpieczenia złożonego przez podatnika w urzędzie celnym zostaje „zajęta” na poczet wysyłki, a jaka pozostaje podatnikowi do wykorzystania.
[srodtytul]Banderole na papierosy[/srodtytul]
Zmiany czekają też podatników obowiązanych do oznaczania swoich wyrobów banderolami podatkowymi. Zmieniają się terminy, jakie producenci wyrobów akcyzowych mają na naniesienie znaków, a po których upływie znaki tracą ważność. Producenci alkoholi będą mieć nadal na naniesienie banderol 12 miesięcy od dnia ich otrzymania z urzędu celnego. Natomiast dla producentów papierosów wprowadzono zasadę, że znak akcyzy może być naniesiony tylko w roku kalendarzowym, który jest na nim wydrukowany i będzie ważny tylko do końca lutego następnego roku. Ma to uniemożliwić producentom gromadzenie zapasów papierosów opodatkowanych niższą akcyzą, co do tej pory wobec corocznych podwyżek podatku umożliwiało zgodne z prawem oszczędności podatkowe dla konsumentów tytoniu.
[srodtytul]Mniejsza akcyza od ambulansu[/srodtytul]
Inne zmiany, jakie wejdą w życie od 10 lipca, mają charakter kosmetyczny. Jako ciekawostkę można wskazać, że ustawodawca, mając wzgląd na kłopoty finansowe służby zdrowia, postanowił, że do podstawy opodatkowania samochodów osobowych typu ambulans nie będzie wliczana wartość specjalistycznego wyposażenia medycznego takich pojazdów. Podstawą opodatkowania akcyzą samochodów osobowych jest ich wartość. Zatem jeżeli przy jej kalkulowaniu miałaby być uwzględniana wartość sprzętu, która często przekracza wartość pojazdu, prowadziłoby to do nieuzasadnionego obciążenia takich samochodów bardzo wysoką akcyzą.
[i]Autor jest doradcą podatkowym w kancelarii DLA Piper[/i]