Zagubienie faktury nie oznacza, że trzeba korygować odliczony VAT. Również otrzymanie duplikatu zagubionej faktury nie wywoła żadnych skutków w rozliczeniu VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, co do zasady, z chwilą otrzymania faktury dokumentującej zakup towaru lub usługi (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). Jednocześnie nie ma przepisu, który by przewidywał, że zagubienie (czy zniszczenie) faktury po jej otrzymaniu skutkuje utratą prawa do odliczenia.

Niemniej zwrócenie się do sprzedawcy o wydanie duplikatu jest ważne, gdyż jego otrzymanie potwierdza wcześniejsze wystawienie faktury przez sprzedawcę i potwierdza lub uprawdopodobnia przyjętą przez spółkę datę odbioru tej faktury.

Inaczej byłoby, gdyby spółka nigdy nie otrzymała oryginału faktury (został on wcześniej zagubiony lub uległ zniszczeniu). W takiej sytuacji odliczenie podatku naliczonego w marcu byłoby bezpodstawne (konieczna byłaby korekta odliczonego podatku), a duplikat faktury byłby podstawą do odliczenia VAT naliczonego w tym okresie rozliczeniowym, w którym spółka go otrzymała (zob.[b] pismo Urzędu Skarbowego w Pruszkowie z 20 grudnia 2004 r., US21/AV/443-4128/2004/IM[/b]).

[i]Tomasz Krywan, współpracownik Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska[/i]