O szybką zmianę przepisów apelowali eksperci z firmy Deloitte podczas dzisiejszej konferencji dotyczącej barier w stosowaniu elektronicznych systemów wymiany danych.
– Dzięki takim rozwiązaniom firmy mogłyby znacznie zmniejszyć koszty funkcjonowania. [b]Przedsiębiorca, który wystawia tysiąc faktur miesięcznie, tylko za ich wydrukowanie i przesłanie płaci rocznie około 20 tys. zł[/b]. Po wdrożeniu dokumentów elektronicznych koszty te nie powinny przekraczać tysiąca zł – zauważył Ernest Frankowski.
– Kalkulacja ta nie uwzględnia wielu wydatków, które muszą ponosić firmy wystawiające dokumenty papierowe. Muszą one przecież zapłacić za archiwizowanie dokumentów przez pięć lat. Bardzo pracochłonne, a co za tym idzie – kosztowne, jest także późniejsze odszukanie faktury sprzed kilku miesięcy lub lat, np. na żądanie kontroli podatkowej lub audytora – podkreśla Jakub Bojanowski.
Dodaje, że nie można zapominać o kosztach ponoszonych przez odbiorców faktur. Nie bez przyczyny to zwykle oni nalegają na dostawców, aby wprowadzić e-faktury. To dlatego, że dane z faktury papierowej trzeba ręcznie przenieść do systemu. Gdy są przesyłane w formie elektronicznej, następuje to automatycznie.
– Korzyści z e-faktur są bezsprzeczne. Trzeba więc szybko wprowadzić jasne przepisy. Czas skończyć z sytuacją, gdy wprowadzenie e-faktur uzależnione jest od tego, czy dyrektor finansowy weźmie na siebie ryzyko związane z zakwestionowaniem przyjętych rozwiązań – mówi Ernest Frankowski.
Jakie są zagrożenia?
– Firmy, które przesyłając e-faktury, korzystają z systemu informacji EDI, często mają problemy techniczne z wystawianiem korekt w formie elektronicznej. Tymczasem [b]fiskus, korzystając z niejednoznacznych przepisów, nie godzi się na wysyłanie korekt pocztą, mimo że wyroki przyznają rację podatnikom [/b]– wyjaśnia Tomasz Siek.
Inną przyczyną sporów - wskazuje - jest zapis, że podatnicy korzystający z e-faktur muszą zapewnić organom podatkowym natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp do e-faktur. Jak to rozumieją organy podatkowe? Chcą, aby były dla nich dostępne przez Internet, chociaż umożliwienie ich przeglądania w komputerze w siedzibie firmy i tak zapewnia im dużo większy komfort pracy niż dokumenty papierowe.