[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176066]Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników[/link] nakłada obowiązek aktualizowania danych. Przedsiębiorcy prowadzący indywidualną działalność gospodarczą muszą to zrobić na formularzu NIP-1. Osoby nieprowadzące firmy oraz wspólnicy spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych (którzy nie prowadzą innej działalności gospodarczej) stosują w tym celu druk NIP-3.

Deklaracja NIP-2 jest przeznaczona dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (np. spółki cywilne).

[srodtytul]Rachunek bankowy[/srodtytul]

O aktualizacji danych muszą w szczególności pamiętać osoby fizyczne, które liczą na zwrot nadpłaty w podatku dochodowym i chciałyby ją otrzymać na konto. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy urząd posiada aktualny numer rachunku. Jeśli nie, to oczekiwanie na zwrot może trwać dłużej niż trzy miesiące.

[srodtytul]Inne dane[/srodtytul]

Z art. 9 ustawy wynika, że podatnik powinien zawiadomić o zmianach wszelkich danych, które są wykazywane w formularzach NIP-1 i NIP-3. Chodzi m.in. o: adres zamieszkania, adres zameldowania (jeśli jest inny niż zamieszkania), miejsca wykonywania działalności gospodarczej, nr dowodu osobistego, nazwisko.

Co do zasady podatnicy mają na aktualizację 30 dni. Podatnicy VAT muszą jednak dopełnić tego obowiązku w dwa tygodnie.

Osoby będące wyłącznie podatnikami danin stanowiących dochody budżetów gmin dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego wraz ze złożeniem pierwszej w roku podatkowym deklaracji podatkowej lub w terminie dokonania pierwszej w roku podatkowym wpłaty podatku.

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, dla których obowiązek aktualizowania danych wynika z faktu otrzymania dowodu osobistego, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem urzędu wydającego dowód osobisty. Wtedy to on zobowiązany jest do przekazania zgłoszenia do urzędu skarbowego. Ułatwienie to przewidziane jest jednak tylko dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej.

[srodtytul]Utrata zwolnienia VAT[/srodtytul]

Obowiązek dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego występuje również w sytuacji, gdy podatnikom w wyniku utraty prawa do zwolnienia od VAT lub rezygnacji z tego prawa zmieniła się właściwość urzędu skarbowego. Wtedy podatnik przesyła aktualizację do urzędu skarbowego właściwego w sprawach podatku VAT (wraz ze zgłoszeniem rejestracyjnym VAT-R).

[srodtytul]Miejsca wykonywania działalności[/srodtytul]

Składający formularze NIP-1 i NIP-2 muszą w nich wymieniać miejsca wykonywania działalności. Gdy jest ich więcej niż rubryk w tych drukach, powinni wypełnić załącznik NIP-C.

Przedsiębiorcy czasem mają wątpliwości, co obejmuje pojęcie „miejsce wykonywania działalności”. [b]Problemem tym zajmowała się Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 23 października 2007 r. (nr IPPP1/443-136/07-2/SM).[/b]

Z pytaniem wystąpiła spółka, która zajmuje się sprzedażą sprzętu elektronicznego. Jest ona dokonywana w jednym dużym sklepie. Oprócz niego firma wykorzystuje do prowadzenia działalności wynajmowane okresowo (na kilka miesięcy) magazyny. Spółka wystąpiła z pytaniem, czy musi je wykazywać w formularzu NIP-2 oraz NIP-C. Jej zdaniem pojęcie „miejsce prowadzenia działalności” nie obejmuje swym zakresem wszystkich wynajmowanych okresowo magazynów, z których nie jest dokonywana sprzedaż. Inna wykładnia przepisów prowadziłaby bowiem do wniosku, że firma musi aktualizować dane zawarte w NIP-2 i NIP-C w każdym wypadku ustania stosunku najmu magazynu.

Izba skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Zwróciła uwagę, że pojęcia „miejsce prowadzenia działalności” nie definiuje ani ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ani też ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Należy zatem wziąć pod uwagę jego słownikowe brzmienie. To oznacza, że chodzi o miejsce, w którym przedsiębiorca podejmuje czynności w zakresie działalności gospodarczej lub statutowej np. filie, przedstawicielstwa, oddziały. Pojęcie to obejmuje więc również magazyny.

Izba dodała, że na podstawie delegacji ustawowej zostało wydane rozporządzenie ministra finansów z 14 listopada 2003 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych ([link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=171369]DzU nr 202, poz. 1959 z późn. zm.[/link]). Określa ono m.in. druk NIP-2. W opisie pola B.11 tej deklaracji napisano: „W zgłoszeniu identyfikacyjnym należy podać adresy wszystkich miejsc wykonywania działalności (również hurtowni, magazynów, składów).”

Z tych powodów zdaniem izby skarbowej przedsiębiorcy powinni informować urząd skarbowy również o wynajmowanych czasowo magazynach.

[srodtytul]Firma w wynajmowanym mieszkaniu[/srodtytul]

Przedsiębiorca nie zawsze prowadzi firmę w należącej do niego nieruchomości. Gdy chce ją zarejestrować w wynajmowanym mieszkaniu, to nie musi spisywać umowy, z której wynika, że lokal będzie przeznaczony na cele mieszkalno-biurowe. [b]Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 9 stycznia 2008 r. (nr IPPP1-443-622/07-4/BS)[/b]. Z pytaniem zwróciła się osoba, która zamierzała rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na sprzątaniu i czyszczeniu obiektów. Posiadała ona umowę najmu mieszkania na czas nieokreślony. Właściciel mieszkania wyraził zgodę na prowadzenie działalności pod wskazanym adresem. Przeszkodą okazał się urząd skarbowy, który zażądał od wnioskodawcy umowy najmu lokalu na cele mieszkalno-biurowe. Izba skarbowa uznała jednak, że takie postępowanie było nieprawidłowe. Wyjaśniła, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zgłoszeniu identyfikacyjnym nie podają adresu siedziby (obowiązek ten dotyczy osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, będących podatnikiem lub płatnikiem), lecz adres zamieszkania. Zatem dołączenie przez wnioskodawcę umowy najmu mieszkania na czas nieokreślony jest wystarczające.

[ramka][b]Na fakturze adres siedziby[/b]

Przedsiębiorcy, którzy wykonują działalność w innym miejscu niż mieszkają mają wątpliwości, który adres podawać na fakturach. Przepisy o zasadach ich wydawania nie precyzują bowiem o który adres chodzi. Z interpretacji wydawanych przez ministra finansów jednoznacznie wynika jednak, że musi to być adres zgodny z dokonanym zgłoszeniem rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R. W przypadku osób fizycznych jest to więc adres zamieszkania.[/ramka]

[ramka][b]GPP>uwaga [/b]

Podatnicy podają NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[link=mailto:k.pilat@rp.pl]k.pilat@rp.pl[/link][/i]