Tak wynika z [b]wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 6 stycznia 2009 r. (I SA/Bd 744/08)[/b]. Sąd nie zgodził się ze stanowiskiem fiskusa, że premia to zapłata za usługę wykonaną przez robiącego zakupy przedsiębiorcę.

[srodtytul]Nagroda za duże transakcje[/srodtytul]

Właściciel firmy handlowej zapytał organy podatkowe o moment rozliczenia premii pieniężnej za osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Otrzymuje ją po zakończeniu roku na podstawie zestawienia transakcji sporządzonego przez kontrahenta. Przedsiębiorca wykazuje premię jako przychód dopiero w momencie otrzymania. Czy słusznie?

[srodtytul]Kiedy wykazać przychód [/srodtytul]

Przypomnijmy, że zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o PIT (art. 12 ust. 3a ustawy o CIT) za datę powstania przychodu należnego uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi (albo częściowego wykonania usługi), nie później niż dzień:

- wystawienia faktury albo

- uregulowania należności.

Jeśli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień takiego okresu (określonego w umowie lub na fakturze), nie rzadziej niż raz w roku (art. 14 ust. 1e ustawy o PIT oraz art. 12 ust. 3c ustawy o CIT).

W innych sytuacjach (do których nie można zastosować tych reguł) przychód powstaje w dniu otrzymania zapłaty. Tak wynika z art. 14 ust. 1i ustawy o PIT (art. 12 ust. 3e ustawy o CIT).

[srodtytul]Czy zakupy to usługa [/srodtytul]

Właśnie ten ostatni przepis stosował przedsiębiorca, który złożył wniosek o interpretację. Organy podatkowe miały jednak inne zdanie. Stwierdziły, że skoro umowa przewiduje, iż premia pieniężna jest naliczana i otrzymywana po zakończeniu roku, to przychód powstaje ostatniego dnia okresu rozliczeniowego, tj. w ostatnim dniu roku. Uznały więc, że przedsiębiorca – robiąc zakupy – świadczy usługę rozliczaną w okresach rozliczeniowych.

[srodtytul]Decyduje moment otrzymania [/srodtytul]

Sąd zakwestionował stanowisko fiskusa. Podkreślił, że premia jest swoistą nagrodą za osiągnięcie określonego pułapu zakupów. Nie można powiedzieć, że robiący zakupy przedsiębiorca świadczy jakąś usługę. Tym bardziej nie jest to tzw. usługa ciągła, do której ma zastosowanie art. 14 ust. 1e ustawy o PIT.

WSA przypomniał, że także w podatku VAT zrealizowanie określonego z góry poziomu zakupów nie jest traktowane jako świadczenie usługi. Czynności będące dostawą towarów nie mogą bowiem, poprzez ich zsumowanie, przekształcić się w usługę.

Reasumując, przedsiębiorca powinien zaliczyć premię do przychodów dopiero w chwili jej otrzymania.

[ramka][b]Można do kosztów[/b]

Firma, która wypłaca kontrahentom premie za osiągnięcie określonego pułapu zakupów, może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Motywują one bowiem klientów do regularnych transakcji. Potwierdziły to [b]Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 7 stycznia 2008 r. (IP-PB3-423-381/07-4/KB) i Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 12 grudnia 2007 r. (IBPB3/423-60/PC/KAN-343/07/07)[/b]. [/ramka]