Przepisy wykonawcze do ustawy o VAT regulujące zasady wystawiania faktur w formie elektronicznej dają podatnikowi – po spełnieniu określonych warunków – prawo do wystawiania faktur elektronicznych. Mogą być one wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej po uzyskaniu uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury. Jednocześnie brak przepisów zakazujących wystawiania faktur w formie papierowej na rzecz odbiorców, którzy wyrazili akceptację dla faktur elektronicznych.

[srodtytul]Niezbędna akceptacja[/srodtytul]

Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po tym, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji. Oznacza to, że po dokonaniu akceptacji przez odbiorcę wystawca faktur otrzymuje prawo do wystawiania faktur w formie elektronicznej, jednak nie jest to jego obowiązek (w rozporządzeniu brak przepisu, który by go wprowadzał).

Przepisy nie wykluczają w żadnym miejscu możliwości wystawiania zamiennie faktur na rzecz tego samego kontrahenta w wersji elektronicznej albo w wersji papierowej.

[srodtytul]Kilka zakazów[/srodtytul]

Forma elektroniczna jest wskazana jako obowiązkowa jedynie w odniesieniu do faktur korygujących i duplikatów do faktur wystawionych w formie elektronicznej. W takim wypadku dopuszczalne jest wystawienie faktur w formie papierowej jedynie w określonych sytuacjach, tj. gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawienie i przesłanie dokumentu w formie elektronicznej.

Natomiast przepisy nie wskazują, że rozpoczęcie wystawiania faktur w formie elektronicznej na rzecz danego kontrahenta wyklucza wystawianie faktur w formie papierowej w odniesieniu do innych transakcji z tym samym kontrahentem. Gdy podatnik posiada akceptację formy elektronicznej od swojego kontrahenta, od następnego dnia po otrzymaniu akceptacji może wystawiać faktury w formie elektronicznej.

Brak podstaw, by uznać, że uzyskanie akceptacji dla faktur elektronicznych oznacza obowiązek dokumentowania fakturą elektroniczną każdej kolejnej transakcji z kontrahentem, który udzielił akceptacji. Dotyczy to tylko jednej transakcji.

[ramka][b]Co na to urzędy[/b]

Brak interpretacji organów podatkowych, które w sposób jednoznaczny rozstrzygałyby omawianą kwestię. Spośród interpretacji wydanych do tej pory można wspomnieć [b]postanowienie opolskiego urzędu skarbowego z 11 kwietnia 2006 r. (PP/443-2-1-GK/06)[/b].

Podatnik pytał, czy możliwe jest czasowe powrócenie do przesyłania faktur w formie papierowej (np. w związku z awarią systemu komputerowego). Urząd stwierdził, że tak.

Na podobne pytanie odpowiedział też [b]Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście w interpretacji z 17 sierpnia 2007 r. (III-2/443-84/07/EF)[/b]. Możliwość powrotu do przesyłania faktur papierowych uzależnił od powiadomienia przez odbiorcę o wycofaniu akceptacji dla przesyłania i wystawiania faktur w formie elektronicznej. Nie znajduje to jednak uzasadnienia w przepisach.[/ramka]

[ramka][b]GPP>uwaga [/b]

Gdyby intencją ustawodawcy było wprowadzenie zakazu wystawiania faktur w formie papierowej, gdy odbiorca wyraził akceptację dla formy elektronicznej, odpowiedni przepis znalazłby się w przepisach.[/ramka]

[i]Autorka jest doradcą podatkowym w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy[/i]