Wynika tak z wyroku [b]WSA we Wrocławiu z 3 września 2008 r. (I SA/Wr 399/08)[/b].
Podatnik zawarł umowę sprzedaży mieszkania. Zaznaczono w niej, że zakup nastąpi w trzech ratach. Sprzedawca wystawił fakturę, jednakże przed wykonaniem umowy nastąpiło jej rozwiązanie z winy nabywcy, który wpłacił tylko pierwszą ratę. Podatnik wystawił więc korektę faktury. Spowodowało to obniżenie podatku do zapłaty.
Organy podatkowe zakwestionowały jego rozliczenie. Wskazały na § 16 ust. 4 rozporządzenia ministra finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Mówi on, że sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, które jest podstawą do obniżenia kwoty podatku należnego. Fiskus uznał, że ten warunek nie został spełniony.
Sąd uchylił jednak decyzję, argumentując, że § 16 ust. 4 rozporządzenia ministra finansów jest przepisem niekonstytucyjnym i sprzecznym z VI dyrektywą.
[i]Autorka jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]
[ramka][b]Komentuje Norbert Wasilewski, starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)[/b]
Opisany wyrok podtrzymuje wcześniejszą linię orzecznictwa w sprawie potwierdzenia odbioru faktur korygujących, np.[b]wyroki WSA w Warszawie z 26 czerwca 2008 r. (III SA/Wa 655/08), w Bydgoszczy z 30 lipca 2008 r. (I SA/Bd 249/08) oraz w Gorzowie Wielkopolskim z 15 kwietnia 2008 r. (I SA/Go 127/08). Potwierdza także stanowisko Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z 11 grudnia 2007 r., U 6/06), [/b]który uznał, że § 16 ust. 4 rozporządzenia ministra finansów jest niezgodny z konstytucją. Przepis ten jednak formalnie obowiązuje do 18 grudnia 2008 r. (Trybunał odroczył obowiązywanie wyroku). Organy podatkowe mogą więc nadal go stosować i kwestionować na jego podstawie rozliczenie VAT.
Ten wyrok potwierdza jednak duże prawdopodobieństwo, że w razie sporu z fiskusem sąd uzna prawo do skorygowania podatku należnego bez konieczności otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
Dodatkowo w ustnym uzasadnieniu omawianego wyroku sąd wskazał na niezgodność przepisu rozporządzenia z VI dyrektywą (obecnie 112 dyrektywa). Stanowisko takie jest korzystne i zasługuje na pełną aprobatę. Zastosowanie przepisu rozporządzenia powoduje bowiem naruszenie podstawowych zasad opodatkowania VAT, tj. neutralności oraz proporcjonalności.
Przedsiębiorcy będą mieć zatem argumenty na swoją obronę po umieszczeniu przepisu rozporządzenia w ustawie o VAT (co przewiduje projekt nowelizacji ustawy).[/ramka]