Stosowanie procedury uproszczonej dla transakcji trójstronnych wymaga, aby w daną transakcję zaangażowanych było trzech podatników zarejestrowanych w trzech różnych państwach Wspólnoty. Zatem, jeśli podmiot ze Szwajcarii ma numer VAT UE nadany mu przez inny kraj UE niż Polska i Niemcy i tym numerem posłuży się w analizowanej transakcji, możliwe będzie zastosowanie uproszczenia (pod warunkiem że za transport odpowiadać będzie albo spółka, albo jej szwajcarski kontrahent). Jeżeli natomiast szwajcarski klient nie jest zarejestrowany w państwie unijnym innym niż Polska i Niemcy, to niestety, nie będzie można skorzystać z tego uproszczenia. W takim wypadku rozliczenie transakcji będzie zależało od warunków dostawy towarów. W skrócie, jeżeli za transport towarów będzie odpowiadać spółka czytelnika lub podmiot szwajcarski, to szwajcarski nabywca najprawdopodobniej będzie miał obowiązek zarejestrowania się dla celów VAT w Niemczech. Spółka wykazałaby wtedy dostawę wewnątrzwspólnotową do Niemiec, a Szwajcar rozliczyłby wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i następnie krajową dostawę do klienta ostatecznego. Natomiast jeżeli podmiotem odpowiedzialnym za transport będzie niemiecki nabywca, sprzedaż pomiędzy spółką a jej szwajcarskim kontrahentem będzie stanowiła krajową dostawę towarów w Polsce (opodatkowaną według zasad ogólnych). Aby odliczyć podatek naliczony wynikający z otrzymanej od spółki faktury oraz wykazać dostawę wewnątrzwspólnotową z Polski do Niemiec, Szwajcar musiałby zarejestrować się w Polsce dla celów VAT. Jednak tylko szczegółowa analiza umowy na dostawę mebli pozwoliłaby na dokładne określenie, który z powyższych scenariuszy miałby faktycznie zastosowanie w transakcji, o której mowa w pytaniu.

Autorka jest doradcą podatkowym, menedżerem w Ernst&Young