Ustawa o VAT nie precyzuje, w jaki sposób podatnik, który nalicza VAT tylko od własnej marży, powinien udokumentować koszty zakupu towarów. Powinien jednak być w stanie udowodnić poniesienie konkretnego wydatku.
Przydatne mogą zatem być potwierdzające ten fakt dokumenty, np. rachunki, ale także m.in. przelewy, dowody zapłaty itp.
Jeśli kupujący rzeczy na targach staroci dokumentuje transakcję poprzez jednostronne oświadczenie (np. protokół niepodpisany przez zbywcę), może okazać się, że będzie musiał złożyć dodatkowe wyjaśnienia, bo protokół wzbudzi wątpliwości organów skarbowych.Jeśli chodzi o towary nabyte nieodpłatnie, kwestia dokumentacyjna ma tu mniejsze znaczenie. W takiej sytuacji marżą sprzedawcy jest w zasadzie cała należność netto, jaką otrzymał od klienta.
[i]Marcin Chomiuk, doradca podatkowy w spółce PricewaterhouseCoopers, odpowiadał na pytania związane z opodatkowaniem wysyłkowej sprzedaży towarów[/i]