Resort wypowiedział się w kwestii terminu archiwizowania paragonów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 11 855.

Jeden z posłów zauważył, że brak rozporządzenia, które przedłużałoby dotychczasowy dwuletni termin, to zaskoczenie dla wielu przedsiębiorców. Ministerstwo przypomniało jednak, że okres przechowywania kopii dokumentów kasowych został skrócony na czas przejściowy, tylko do końca 2012 r.  Mówi o tym § 19 rozporządzenia z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące.

Ministerstwo wyszło wówczas naprzeciw przedsiębiorcom, którzy skarżyli się, że nie mają gdzie przechowywać  setek rolek takiej dokumentacji. Kłopot polega przede wszystkim jednak na tym, że papierowe kopie stają się nieczytelne już po kilku miesiącach. Resort dał więc  firmom czas na zakup kas z elektronicznym zapisem kopii.

– Paragon i jego kopia są dowodami na dokonanie konkretnej transakcji w określonym  czasie – uzasadnia wiceminister finansów Maciej Grabowski.

Zgodnie z art. 112 ustawy o VAT  podatnicy mają obowiązek przechowywania ewidencji oraz wszystkich związanych z tym dokumentów, dopóki nie upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego. Jest to co do zasady pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin zapłaty podatku. Odnosi się również do paragonów.

Ich kopie są –  jak wyjaśnia MF – jedynymi dowodami  sprzedaży na rzecz osób fizycznych.  Ma to duże znaczenie podczas prowadzenia kontroli u przedsiębiorcy.

Resort odnosi się też do obaw, że w ciągu pięciu lat paragony wyblakną. Jest zdania, że  to kłopot firm, które stosują kasy fiskalne z kopią papierową, a nie korzystają z atestowanych gatunków papieru. Ostatnio rośnie jednak sprzedaż kas z elektronicznym zapisem kopii, co eliminuje ten problem. Według danych MF  od 1 stycznia 2011 r. do końca października 2012 r. stanowiły one 42 proc. ogólnej liczby nowo rejestrowanych kas.