10 maja 2018 r. uchwalona została ustawa o wspieraniu nowych inwestycji, będąca pierwszym krokiem mającym „zastąpić" ustawę z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. Senat przyjął 16 maja 2018 r. nowe regulacje bez poprawek.

Obie ustawy będą funkcjonować równolegle do czasu działania specjalnych stref ekonomicznych (dalej: SSE), czyli do 2026 roku. Jednak od momentu wejścia w życie nowej ustawy, postępowania o uzyskanie zezwolenia nie będą prowadzone na podstawie dotychczasowych przepisów z wyjątkiem tych, które są związane ze zmianą granic strefy. Jest to bardzo ważna informacja dla przedsiębiorców, którzy planowali rozpocząć działalność gospodarczą na preferencyjnych warunkach.

Na terenie całej Polski

Zgodnie z art. 5 ust. 2-3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, obszarem inwestycyjnym będzie terytorium RP, podzielone na obszary, zarządzane przez zarządzającego obszarem. Inwestycje na konkretnym terytorium strefowym nastręczały przedsiębiorcom wiele problemów, w szczególności w zakresie uzyskania zezwolenia strefowego, a także rozszerzania granic strefowych, co jest procedurą długotrwałą oraz wymagającą nakładów finansowych. Uchwalona zmiana w sposób istotny ułatwia możliwość inwestycji na terenie całego kraju przez przedsiębiorców, niezależenie od miejsca prowadzonej działalności gospodarczej, w formie założenia nowego przedsiębiorstwa lub reinwestycji.

Decyzja o wsparciu

Zezwolenie strefowe zostanie „zastąpione" decyzją o wsparciu wydawaną na okres od 10 do 15 lat przez ministra właściwego ds. gospodarki na wniosek przedsiębiorcy. Będzie to maksymalny okres, w którym przedsiębiorca będzie mógł wykorzystać pomoc publiczną w formie zwolnienia podatkowego. W przypadku przedsiębiorcy chcącego zainwestować na terytorium określonej strefy, decyzja o wsparciu wydawana jest na 15 lat. Procedura uzyskania decyzji o wsparciu zostanie uregulowana w rozporządzeniu wykonawczym do nowej ustawy.

Dodatkowe kryteria

Oprócz kosztów kwalifikowanych, które muszą zostać poniesione przez przedsiębiorcę przy udzielaniu decyzji o wsparciu, brane będą pod uwagę kryteria ilościowe oraz jakościowe. Nie jest na razie znany kształt rozporządzenia regulujący kwestie minimalnych nakładów inwestycyjnych, jak i wspomnianych kryteriów. Bazując na informacjach Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz projekcie rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom na obszarach SSE, można jednak podejrzewać, że wspomniane kryteria ilościowe odnosić się będą do minimalnych kosztów kwalifikowanych inwestycji w konkretnym powiecie, bazujących na stopie bezrobocia. W przypadku kryteriów jakościowych, pod uwagę brane będą założenia z ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz wytyczne ze średniookresowej strategii rozwoju kraju, tj. przede wszystkim tworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy czy działalność badawczo-rozwojowa.

Chronologiczne rozliczanie

Ustawodawca zadbał o doprecyzowanie kwestii rozliczania pomocy publicznej w przypadku dwóch lub więcej decyzji o wsparciu/zezwoleń strefowych. Rozliczenie pomocy publicznej będzie więc następować chronologicznie, zgodnie z kolejnością ich wydawania w formie jednego wyniku podatkowego działalności zwolnionej, bez względu na liczbę posiadanych decyzji o wsparciu/zezwoleń strefowych.

Wątpliwości interpretacyjne budzi jednak art. 13 ust. 8 nowej ustawy, mówiący o możliwości rozliczenia pomocy publicznej jedynie w stosunku do decyzji, w ramach której określona inwestycja jest realizowana. Organy skarbowe mogą interpretować wspomniany przepis w sposób dosłowny, co neguje możliwość rozliczenia pomocy publicznej łącznie. Regulacja w takim kształcie może stworzyć zarzewie konfliktu na linii przedsiębiorcy – fiskus.

Przykład

Spółka posiada decyzję o wsparciu oraz zezwolenie strefowe. W związku z działalnością prowadzoną na podstawie decyzji o wsparciu, uzyskała w danym roku dochód w wysokości 1 000 000 zł, natomiast działalność określona zezwoleniem strefowym przyniosła stratę – 100 000 zł. Przyjmując, że podatek dochodowy wynosi 19 proc., w przypadku łącznego rozliczania limitu pomocy publicznej spółka wykorzysta 171 000 zł w związku z potrąceniem dochodu ze stratą:

19 proc. x (1 000 000 zł – 100 000 zł) = 171 000 zł.

W przypadku odrębnego rozliczenia działalności zwolnionej spółka musiałaby wykorzystać 190 000 zł przewidzianego dla niej limitu pomocy publicznej w stosunku do działalności określonej w decyzji o wsparciu:

19 proc. x 1 000 000 zł = 190 000 zł

Klauzula antyoptymalizacyjna

W związku z nową ustawą, pojawia się również odniesienie do wprowadzenia do ustawy o CIT oraz o PIT tzw. klauzuli anty-optymalizacyjnej. Oznacza to, że przedsiębiorcy grozi utrata prawa do zwolnienia podatkowego, jeżeli w wyniku zawarcia umowy, przeprowadzenia czynności prawnej lub wielu powiązanych ze sobą czynności prawnych w zakresie uzyskanej decyzji o wsparciu lub zezwolenia strefowego, jego głównym celem było uzyskanie zwolnienia od podatku dochodowego lub uniknięcie opodatkowania.

podstawa prawna:ustawa z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1010 ze zm.)

podstawa prawna: ustawa z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (w chwili oddawania do druku tego numeru Rzeczpospolitej ustawa czekała na podpis prezydenta)

Radosław Graboś, prawnik GWW

Nowe przepisy to krok w dobrym kierunku

Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji to dobry krok w kierunku ujednolicenia przepisów w zakresie zachęt inwestycyjnych dla przedsiębiorców. Nowe uregulowania poszerzają grupę podmiotów z sektora MMŚP mogących skorzystać ze zwolnień od podatku dochodowego. Istotną kwestią będzie jednak kształt przepisów wykonawczych do ustawy, które powinny rozjaśnić, w jaki sposób uzyskać decyzję o wsparciu oraz jakie kryteria inwestycyjne należy spełnić. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. ?