Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie „Rzeczpospolitej" potwierdziło, że odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania, w którym wykonywana jest działalność gospodarcza, są podatkowym kosztem. Bez konieczności wyodrębniania specjalnego pomieszczenia na firmę.

Skąd wzięły się wątpliwości? Otóż fiskus długo twierdził, że wydatki związane z mieszkaniem możemy rozliczać w kosztach tylko wtedy, gdy na działalność mamy osobne, wyodrębnione pomieszczenie. Dopiero po naszym artykule („Mieszkanie to nie biuro", „Rzeczpospolita" z 6 listopada) zmienił zdanie. Ministerstwo Finansów przyznało, że przepisy nie uzależniają możliwości zaliczenia wydatków na czynsz czy media do kosztów podatkowych od wyodrębnienia, w dosłownym (fizycznym) sensie, pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza.

Trzeba obliczyć powierzchnię

Czy to stanowisko dotyczy też rozliczenia odsetek od kredytu na zakup mieszkania, w którym mamy firmę? – pytają czytelnicy. Ministerstwo Finansów potwierdza. I podkreśla, że odsetki powinno się rozliczyć proporcjonalnie do powierzchni lokalu wykorzystywanej w działalności.

– Taka jest generalna zasada: w kosztach uzyskania przychodów wolno rozliczać tylko wydatki przypadające na powierzchnię faktycznie używaną w firmie. Przedsiębiorcy muszą ją oszacować i określić, jaki procent odsetek może być wykorzystany podatkowo – mówi doradca podatkowy Paweł Satkiewicz. – Przykładowo, jeżeli wykorzystujemy na działalność gospodarczą tylko jeden pokój, w koszty wrzucamy odsetki odpowiadające procentowi powierzchni tego pokoju do całkowitej powierzchni mieszkania.

– Fiskus zawsze może zweryfikować, czy wyliczenia przedsiębiorcy pokrywają się z rzeczywistością. Takie kontrole się zdarzają, przedsiębiorcy nie mogą więc przesadzać w rozliczaniu „domowych" kosztów – dodaje Piotr Świniarski, adwokat w kancelarii Mikulski & Partnerzy.

Czy odsetki od kredytu mogą wrzucać w koszty też ci, którzy wynajmują mieszkania i rozliczają się na zasadach ogólnych (według skali podatkowej)?

– Tak, na tych samych zasadach co przedsiębiorcy – mówi Piotr Świniarski. – Jeśli cały lokal jest wynajęty, wszystkie odsetki są podatkowym kosztem. Jeśli tylko jego część, np. jeden pokój, rozliczamy je proporcjonalnie.

Zapłacone, nie tylko naliczone

Ministerstwo Finansów przypomina też, że do podatkowych kosztów można zaliczyć jedynie odsetki zapłacone. Nie odliczymy więc od przychodu odsetek od kredytu, które zostały naliczone, lecz ich nie uiściliśmy.

Ile wrzucamy w koszty

Odsetki rozliczamy proporcjonalnie, w części przypadającej na wykorzystywaną w działalności (bądź wynajmowaną) powierzchnię.

Przykład 1:

Pan Nowak wykorzystuje na potrzeby działalności część swojego mieszkania. Wyliczył, że jest to 15 mkw. Całe mieszkanie ma 60 mkw. W listopadzie zapłacił 60 zł odsetek od kredytu. Do podatkowych kosztów może zaliczyć 15 zł. Wynika to z wyliczenia:

15 x 100 : 60 = 25 proc.

60 zł x 25 proc. = 15 zł

Pan Kowalski wynajmuje jeden pokój studentom. Jego powierzchnia wynosi 14 mkw., natomiast całego mieszkania 70 mkw. Za listopad pan Kowalski zapłacił 100 zł odsetek od kredytu. Do kosztów uzyskania przychodów zaliczy 20 zł. Wynika to z wyliczenia:

14 x 100 : 70 = 20 proc.

100 zł x 20 proc. = 20 zł