Czy JPK jest narzędziem do walki z wyłudzeniami VAT

Celem wprowadzenia obowiązku raportowania JPK_VAT była optymalizacja procesów kontrolnych i skrócenie czasu ich trwania. Okazało się jednak, że fiskus wykorzystuje otrzymany instrument głównie do gnębienia uczciwych podatników.

Publikacja: 05.06.2017 02:00

Czy JPK jest narzędziem do walki z wyłudzeniami VAT

Foto: 123RF

Pierwsze Jednolite Pliki Kontrolne (dalej: JPK) dotyczące ewidencji VAT (JPK_VAT) zostały przesłane przez dużych podatników już w sierpniu 2016 roku. Od rozliczenia za styczeń 2017 roku obowiązkiem przesyłania JPK_VAT zostali objęci również mali i średni podatnicy.

Celem przyświecającym Ministerstwu Finansów przy wdrażaniu nowego modelu sprawozdawczego była optymalizacja procesów kontrolnych, której beneficjentem miała zostać nie tylko administracja państwowa, ale również wszyscy podatnicy. Dodatkowo, obowiązek sporządzania i przekazywanie bardzo szczegółowych danych księgowych w formie JPK miał zaowocować skróceniem czasu trwania procedur kontrolnych oraz zmniejszeniem kosztów funkcjonowania administracji oraz podatników, jak również zmniejszeniem uciążliwości kontroli. Właśnie takie korzyści zostały wypunktowane przez resort finansów na ministerialnej stronie internetowej. Dodatkowo, nowe narzędzie w postaci JPK miało przeciwdziałać zjawiskom wyłudzenia VAT i unikania opodatkowania.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku