W DF z 16 czerwca przedstawione zostały możliwości jakie daje platforma w załatwianiu spraw podatkowych, jednak to nie wszystko. Korespondencja poprzez ePUAP posiada potencjał, który pozwala zmienić organy podatkowe. Z tym, że wykorzystanie tego potencjału zależy przede wszystkim od podatników.

Rozpatrywanie skarg i wniosków

Książka skarg i zażaleń to symbol sposobu załatwiania spraw niezadowolonych interesantów. Nikt nie wierzy, że zmieni cokolwiek, wpisując do niej swoje uwagi. Takie samo przekonanie panuje w sprawach związanych z organizacją organów podatkowych. Większość podatników nie zdaje sobie sprawy, że ich uwagi muszą zostać rozpatrzone. Sposób postępowania w sprawach skarg i wniosków przed organami państwowymi został uregulowany w Dziale VIII kodeksu postępowania administracyjnego. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności i lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 k.p.a.).

Trzy powody

Dlaczego ePUAP dzięki podatnikom może stać się czymś więcej niż obrastającą kurzem „książką skarg i zażaleń"? To co przemawia za skutecznością wykorzystania platformy do wpływania na organizację organów można zawrzeć w trzech punktach:

1. Potrzeba polepszania opinii

Organy podatkowe płacą wysoką cenę za funkcję jaką pełnią. Organizacja, która sięga do naszych kieszeni, musi powodować niechęć zakłócającą jej obiektywne postrzeganie. Prawda jest taka, że organom podatkowym nie jest obojętne to, w jaki sposób są postrzegane. Wynika to nie z obowiązku rozpatrywania skarg i wniosków, ale nie tylko. Każdy chce być możliwie najlepiej oceniany, także pracownicy fiskusa. Nie warto więc rezygnować z możliwości wpływania na organy z powodu niechęci.

Reklama
Reklama

2. Sposób organizacji pracy

Sposób organizacji pracy w instytucjach państwowych wiąże się z instrukcją kancelaryjną. To oznacza, że obiekt dokumentów jest ściśle określony. Dotyczy to również dokumentów elektronicznych. Pismo zawierające uwagi podatników zostanie zarejestrowane i zanim trafi na odpowiednie stanowisko, przejdzie kilka szczebli hierarchii urzędowej. Z tego względu platforma nie może być księgą, do której nikt nie zagląda. Rzecz w tym, aby podatnicy chcieli się wypowiadać w sprawach, które ich dotyczą.

3. Natura internetu

Internet zmienił zasady funkcjonowania wielu dziedzin naszego życia. Potencjał platformy najlepiej wykazać na przykładzie rozrywki w internecie, która właśnie przeżywa rozkwit. Odbiorcy w sieci mają możliwość komentowania przekazywanych im treści. Dzięki temu twórcom łatwo jest stwierdzić czego się od nich oczekuje. Podobnie może być w przypadku ePUAP-u. Łatwość przekazywania uwag powinna skutkować dopasowywaniem organizacji pracy organów do potrzeb obsługiwanych przez nie podatników,

Do czego wykorzystać formularz

Przedmiotem wniosku mogą być bardzo różne sprawy. Kodeks postępowania podatkowego nakreśla tylko ich ogólny charakter. Formułując wniosek trzeba pamiętać o dwóch bardzo istotnych sprawach:

1. Sprawy organizacyjne

Nasze sugestie nie powinny dotyczyć kwestii związanych ze zmianą stanu prawnego. Zmiana wysokości opodatkowania lub uproszczenie przepisów leży w gestii parlamentu, a nie organu podatkowego.

2. Odpowiednia forma

EPUAP nie jest miejscem do wyrażania nienawiści. Nie jesteśmy tam anonimowi, trzeba więc uważać aby wniosek nie stał się dowodem w sprawie znieważenia funkcjonariuszy publicznych.

Na początek najlepiej wykorzystać usługę wniosku do ulepszenia samej platformy. Można więc starać się o umożliwienie załatwienia interesujących nas spraw za pośrednictwem internetu.

W jaki sposób wysłać

Twórcy ePUAP-u przewidzieli możliwość korzystania z procedury związanej z wnioskami w ramach „korespondencji z urzędem". Usługa ta zawiera opis ściśle związany z trybem składania skarg i wniosków. Zawarto tu dwa formularze. Jeden to opisane w DF z 16 czerwca „pismo ogólne", drugi to „wniosek", który jest przeznaczony do przekazywania sugestii.

Dotrzeć do formularza można w kilku krokach:

1. Wybieramy instytucję.

2. Otwieramy „sprawy wybranego urzędu".

3. Wybieramy „korespondencje z urzędem" w oknie „inne sprawy urzędowe".

4. Po wyborze „Skargi, wnioski, zapytania do urzędu" pojawi się opis usługi >patrz ramka. Ikona „Załatw sprawę" pozwala przejść do okienka umożliwiającego otworzenie formularza wniosku. Do tej pory wszystko przebiega tak samo jak w przypadku „pisma ogólnego", o którym mowa była w DF z 16 czerwca. Tym razem wybieramy „wniosek przejdź do formularza" (rys. 1)

5. Pojawi się pole, w którym można wpisać swoje propozycje. Pod nim znajdują się miejsca na dane wnioskodawcy i adresata. Ponadto formularz umożliwia wysłanie załączników. (Rys. 2)

Podsumowanie

Dzięki wnioskom podatnicy mogą mieć realny wpływ na funkcjonowanie organów. Jest to szczególnie istotne dla przedsiębiorców, którzy często załatwiają sprawy w organach podatkowych. Warto więc zastanowić się nad szerszym wykorzystaniem ePUAP– u dla ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej. Wysłanie wniosku:

- nic nie kosztuje;

- zajmuje kilka minut przed komputerem;

- nie wymaga specjalistycznej wiedzy.

Autor jest głównym specjalistą w Urzędzie Miasta Szczecin

Skargi, wnioski, zapytania do urzędu

Usługa umożliwia złożenie skargi, wniosku do wybranego organu administracji publicznej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, obywatele i przedsiębiorcy mają prawo wnosić skargi, wnioski do organów administracji publicznej, a organy te mają obowiązek ich rozpatrzenia. Przez administrację publiczną należy rozumieć organy państwa, organy jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 227 k.p.a. przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Skarga złożona przez stronę w sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne, podlega rozpatrzeniu w toku postępowania, zgodnie z przepisami k.p.a. Oznacza to, iż organ w uzasadnieniu do decyzji odnosi się również do kwestii zarzutów zawartych w złożonej skardze.

Skargę w sprawie, w której w toku postępowania administracyjnego została wydana decyzja ostateczna, uważa się zależnie od jej treści za żądanie wznowienia postępowania lub za żądanie stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany z urzędu. Należy podkreślić, że żądanie takie zostanie uwzględnione, gdy zachodzą przewidziane w k.p.a. przesłanki do wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany. Skargi w tym przypadku rozpatruje organ właściwy do wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany

Przedmiotem wniosku, zgodnie z art. 241 k.p.a., mogą być sprawy związane z ulepszeniem organizacji, wzmocnieniem praworządności, usprawnieniem organizacji pracy i zapobieganiem nadużyciom, ochroną własności społecznej, lepszego zaspokojenie potrzeb ludności. Skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie publicznym. Dla wniesienia skargi i wniosku w interesie innej osoby wymagana jest jej zgoda. Usługa nie dotyczy udostępniania informacji publicznej na wniosek.