Aktualizacja: 01.08.2023 12:17 Publikacja: 01.08.2023 03:00
Biuro w mieszkaniu
Foto: Adobe Stock
Mamy dobrą wiadomość dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność w domu. Jeśli całe mieszkanie zostało przeznaczone na firmę, jest szansa, że nie dotyczy go wprowadzony przez Polski Ład zakaz amortyzacji. Takie wnioski można wyciągnąć z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.
Przypomnijmy, że budynków i lokali mieszkalnych nie można definitywnie amortyzować (czyli rozliczać poprzez odpisy wydatków na ich zakup bądź wybudowanie w kosztach) od 2023 r. Zakaz miał przede wszystkim uderzyć w wynajmujących. Ale dotknął też tych, którzy prowadzą w mieszkaniach swoje biznesy. Wcześniej amortyzowali je w części przypadającej na firmę, np. w 25 proc. Teraz nie mogą.
W świetle projektowanych zmian Ministerstwo Finansów zdecydowało się na wprowadzenie definicji trwałego związania obiektu z gruntem, która jest zdecydowanie szersza, niż cywilistyczne rozumienie tego terminu.
Pracodawca musi poinformować skarbówkę, ile zarobili jego pracownicy. Robi to na formularzu PIT-11. Czas na wysyłkę informacji do urzędu skarbowego ma do 31 stycznia. Natomiast 28 lutego jest ostatni dzień na przekazanie PIT-11 pracownikom.
Do końca marca osoby prawne, które w ubiegłym roku poniosły straty albo wykazały rentowność poniżej 2 proc., powinny zapłacić podatek zwany minimalnym. To zupełnie inna danina niż globalna, o podobnej nazwie.
Następcy prawni osoby trzeciej, np. prezesa czy członka zarząd spółki, na którą fiskus przeniósł odpowiedzialność za podatki, nie odpowiadają już za ten dług.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatków na mocne trunki. Skarbówka twierdzi, że można prowadzić biznes bez alkoholu. Nawet jak lubią go nasi kontrahenci.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
W świetle projektowanych zmian Ministerstwo Finansów zdecydowało się na wprowadzenie definicji trwałego związania obiektu z gruntem, która jest zdecydowanie szersza, niż cywilistyczne rozumienie tego terminu.
Park logistyczny w sąsiedztwie warszawskiego lotniska zaoferuje 11 tys. mkw. powierzchni. Obiekt ma być gotowy w lecie tego roku.
Trzeci w Europie producent mebli biurowych, wywodzący się z Krosna Nowy Styl, szuka potencjalnych celów do przejęcia. Po Niemczech, Francji i Szwajcarii, teraz może przyjść czas na Skandynawię.
Ograniczenie swobody działalności gospodarczej polegające na wyznaczeniu aptece ogólnodostępnej dyżuru w dzień świąteczny nie narusza istoty tej wolności.
Mieszkania na przedmieściach są nawet o kilkadziesiąt procent tańsze niż w centrach. Ale są tacy, którzy z nich wracają.
Jest bardzo duża szansa, że jedna lub dwie platformy PRS zostaną kupione w tym roku przez core'owy kapitał – przewiduje Michał Witkowski, dyrektor działu living services w Colliers.
Na rynku najmu pojawiają się oferty nieumeblowanych mieszkań. Są tańsze o 10–20 proc. Kto szuka pustych lokali?
Cięcia w połowie roku pozwolą deweloperom obronić marże – ocenia topowy analityk. BM Pekao liczy na mocne cięcie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas