Jacek Goliszewski: Cyfryzacja odmienia relacje podatników ze skarbowcami

Doceniamy urzędy skarbowe wykazujące się zrozumieniem sytuacji podatnika i elastycznością podejścia. Oby Ministerstwo Finansów upowszechniało szerzej takie standardy – mówi dr Jacek Goliszewski, prezes Business Centre Club.

Publikacja: 13.05.2024 04:30

Jacek Goliszewski

Jacek Goliszewski

Foto: materiały prasowe

W najbliższy wtorek BCC po raz 21. nagrodzi urzędy skarbowe przyjazne przedsiębiorcom. Jakimi cechami powinien się wykazywać rozsądny skarbowiec?

Przede wszystkim partnerskim podejściem i zrozumieniem sytuacji uczciwego przedsiębiorcy, który chce płacić podatki, ale nie lubi, gdy administracja skarbowa niepotrzebnie zajmuje mu czas. Nasz system podatkowy jest skomplikowany oraz mało przyjazny i przewidywalny dla przedsiębiorców. Dlatego doceniamy takich urzędników skarbowych, którzy znają przepisy i mają doświadczenie, a gdy już nas kontrolują – robią to sprawnie. Niezmiernie istotna jest także elastyczność podejścia do nietypowych sytuacji, zwłaszcza gdy stan prawny jest niejednoznaczny. Przedsiębiorca ma prawo się pomylić. Obok kompetencji zwracamy też uwagę na zdolności komunikacyjne – przecież lepiej, gdy urzędnik skarbowy otwarcie przedstawia np. swoje spostrzeżenia z kontroli i nie trzyma przedsiębiorcy w niepewności.

Pozostało 81% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki
Trybunał Konstytucyjny: Nie można zastawiać pułapek na podatników
Podatki
Budowle jaśniej zdefiniowane dla celów podatkowych
Podatki
Kasy online jednak nie trzeba będzie połączyć z terminalem płatniczym
Podatki
JPK_CIT: sztuczna inteligencja pomoże skarbówce i samym podatnikom
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Podatki
Ustawa o globalnym podatku podpisana. Ale warto ją złagodzić