Bogactwo spraw, w których Ministerstwo Finansów interpretuje oczywiste wątpliwości prawne na niekorzyść podatników, jest przytłaczające. Wartości takie jak praworządność, spójność systemu, zaufanie do organów państwa i równość podatników wobec prawa odsuwają się na dalszy plan, a nadrzędną dyrektywą interpretacyjną MF jest chwilowy interes fiskalny. Do tej grupy należy zaliczyć takie kurioza, jak wymuszone przez sprzeczne interpretacje opodatkowanie różnymi stawkami VAT tego samego towaru u podatników handlujących ze sobą (np. ciastka).

Istnieją też liczne przykłady „odchylenia fiskalnego" MF, pomimo ustalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, uznających racje podatników. Przykładem może być opodatkowanie 8 proc. VAT refaktur niektórych mediów przy najmie. Ministerstwo uporczywie i wbrew orzeczeniom krajowych sądów wymuszało stosowanie 23 proc., dopóki nasi sędziowie nie zwrócili się o pomoc do kolegów z Trybunału Sprawiedliwości UE. Taka polityka interpretacyjna powoduje uprzywilejowanie zasobniejszych podatników, których stać na walkę w sądach. Biedny musi się zadowolić negatywnymi interpretacjami dostępnymi w bazie Ministerstwa Finansów.

Kolejnym problemem jest stosowanie w interpretacjach nieobowiązujących jeszcze przepisów podatkowych. Dzieje się tak np. w przypadku rozliczeń samorządów z tytułu VAT. MF już dziś wydaje negatywne dla gmin interpretacje „w duchu" regulacji, które zaczną obowiązywać dopiero w 2016 r., chociaż jeszcze rok temu wydawało pozytywne. Działania MF na tym polu podyktowane są polityką centralizacji finansów JST (jednostek samorządu terytorialnego) i ograniczania ich swobody.

Dodatkowo należy przywołać wyjątkową dezorientację ustawodawcy i podatników przy opodatkowaniu PIT ryczałtu na samochody służbowe pracowników. W uzasadnieniu ustawy MF przyjęło do kalkulacji kwoty ryczałtu – statystyczny koszt paliwa, sugerując posłom, że ryczałt obejmuje i ten koszt służbowego auta. Po uchwaleniu ustawy okazało się, że MF wypiera się własnej logiki, a podatnicy dostają negatywne interpretacje.

—oprac. mpa

Reklama
Reklama

Autor jest partnerem GWW Tax