Ostatni czwartek karnawału to w wielu firmach okazja, by zaprosić zatrudnionych na pączki. Ani przedsiębiorcy, ani pracownicy nie muszą się obawiać negatywnych konsekwencji podatkowych.

– Pracownicy nie zapłacą podatku od wartości zjedzonych ciastek. Firma zaś może odliczyć koszty uzyskania przychodu – mówi Grzegorz Grochowina, menedżer w firmie doradczej KPMG w Polsce.

Dodaje jednak, że nie zawsze stanowisko fiskusa było tak wyważone. W poprzednich latach pojawiały się nawet interpretacje podatkowe, zgodnie z którymi samo zaproszenie na firmową imprezę integracyjną powoduje powstanie przychodu po stronie pracowników, gdyż jest to dla nich nieodpłatne świadczenie.

Przełomem w sporze z fiskusem stał się wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. (sygn. K 7/13). Trybunał zdefiniował w nim, jak należy rozumieć pojęcie „inne nieodpłatne świadczenia" i kiedy będzie ono przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Wynika z niego, że za przychód pracownika mogą być uznane jedynie takie świadczenia, z których skorzystał on dobrowolnie, w interesie swoim, a nie pracodawcy. Co więcej, wynikająca z nich korzyść musi być przypisana konkretnej osobie, a nie ogółowi zatrudnionych.

– W sytuacji, w której zakład pracy funduje zatrudnionym pączki czy inne zwyczajowe poczęstunki, nie będzie przychodu, gdyż nie zostały spełnione wszystkie wymienione przez Trybunał warunki. Trudno bowiem byłoby określić wszystkich odbiorców danej korzyści, a tym bardziej obliczyć wartość świadczenia przypadającego na konkretną osobę – wskazuje Grzegorz Grochowina.

Reklama
Reklama

Potwierdzają to najnowsze interpretacje podatkowe dotyczące m.in. owoców. Izba Skarbowa w Katowicach rozpatrywała pytanie przedsiębiorcy, który udostępnia pracownikom jabłka i soki w kartonach. Wystawia je dwa razy w tygodniu w ogólnodostępnych pomieszczeniach kuchennych oraz produkcyjnych. Spółka nie prowadzi ewidencji ich spożycia.

Dyrektor IS uznał, że wartość tych jabłek i soków nie będzie stanowiła przychodu dla korzystających z nich osób, a na spółce nie będą ciążyć z tego tytułu obowiązki płatnika (nr IBPBII/1/415 -741/14/AŻ).

– Nie ma też przeszkód, by przedsiębiorca zaliczył wartość pączków do kosztów uzyskania przychodów. Nie sądzę, by urzędy skarbowe kwestionowały wydatek, który służy poprawie atmosfery w pracy i motywacji pracowników – zwrócił uwagę Grzegorz Grochowina.

Interpretacje podatkowe potwierdzają, że przedsiębiorcy mogą odliczyć zakup poczęstunku dla pracowników, np. ciastek oraz kawy i herbaty. Mówi o tym m.in. pismo Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB3/423-307/14-2/KC).     —mpa