Do 31 stycznia osoby prawne mają termin na złożenie deklaracji do urzędów miast i gmin, na terenie których mają swoje nieruchomości. Obowiązek ten muszą wypełnić nawet korzystający ze zwolnienia z tego podatku (np. dla zabytków).
Deklaracje te różnią się wyglądem, bo każda gmina ustala je samodzielnie. Łączy je jednak to, że trzeba w nich wykazać wszystkie posiadane grunty, budynki i budowle. Wiele firm podchodzi do tego obowiązku rutynowo, po prostu kopiując deklarację z poprzedniego roku. Jak jednak wskazuje Michał Nielepkowicz, doradca podatkowy i partner w kancelarii Nielepkowicz i Pławiak, nadchodzący termin to dobra okazja, żeby zweryfikować dotychczasowy sposób rozliczeń. Zauważa on, że do danych z ubiegłorocznej deklaracji dotyczących powierzchni budynków można podejść krytycznie, dokonując na nowo pomiarów. Największe jednak korzyści mogą dotyczyć budowli.