Wiosna to początek sezonu motocyklowego, który w tym roku zbiegł się w czasie ?z wprowadzonymi w kwietniu zmianami zasad odliczania ?VAT od samochodów. ?Czy dotykają one też jednośladów?
Roman Namysłowski: Przepisy ograniczające podatnikom prawo do odliczenia VAT od zakupu, tankowania i eksploatacji dotyczą pojazdów samochodowych w rozumieniu prawa o ruchu drogowym, ?o ładowności do 3,5 tony. Ustawowa definicja pojazdu samochodowego jest szersza niż znaczenie potoczne tego sformułowania czy słowa „samochód". Mieszczą się ?w niej też motocykle.
Prawo o ruchu drogowym mówi o pojazdach silnikowych, których konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością ponad 25 km/h, z wyjątkiem ciągników rolniczych.
Motocykle są więc pojazdami samochodowymi, których zakup zgodnie ?z nowymi przepisami uprawnia do odliczenia połowy VAT. Wyjątkiem jest wykorzystywanie ich wyłącznie do czynności opodatkowanych, co musi być potwierdzone szczegółową ewidencją przebiegu ?i zgłoszeniem w urzędzie skarbowym. W takim przypadku podatnik może odliczyć całą kwotę VAT.
Pewnie każdy pojazd z silnikiem może przekroczyć prędkość ?25 km/h. Czy ograniczenie prawa do odliczenia VAT dotyczy wszystkich takich pojazdów?
Nie każdy pojazd ?z silnikiem jest „pojazdem silnikowym". Motorowery, czyli jednoślady lub trójkołowce z silnikiem o pojemności do 50 cm sześc., których konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h, nie są pojazdami silnikowymi w rozumieniu przepisów ?o ruchu drogowym.
Zakup niewielkich skuterów, zarejestrowanych jako motorowery, jest więc rozliczany na zasadach ogólnych, tj. jeśli jest związany z czynnościami opodatkowanymi, pozwala na pełne odliczenie VAT, bez potrzeby prowadzenia ewidencji.
Czy tankowanie skutera też uprawnia do pełnego odliczenia VAT?
Tak, ograniczenie w prawie do odliczenia VAT z faktur za tankowanie dotyczy pojazdów samochodowych, a skoro skuter nie jest takim pojazdem, jego tankowanie uprawnia do pełnego odliczenia.
Ta sama zasada dotyczy też innych wydatków eksploatacyjnych, w tym napraw, przeglądów czy wymiany płynów.
Co z tankowaniem większych motocykli, tych, które są pojazdami samochodowymi w rozumieniu przepisów o VAT?
Do 30 czerwca 2015 r. obowiązuje całkowity zakaz odliczenia VAT od tankowania pojazdów samochodowych, których dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg, w przypadku pojazdów dwuosobowych. Inne wydatki eksploatacyjne pozwalają na połowiczne odliczenie. Tankowanie motocykla nie uprawnia więc według nowych przepisów ustawy o VAT do odliczenia podatku aż do połowy 2015 r.
Należy zaznaczyć, że Polska może wprowadzać ograniczenia w prawie do odliczenia ?w dwóch przypadkach. Pierwszym jest istnienie takiego ograniczenia w przeddzień akcesji do UE, a drugim uzyskanie pozwolenia Rady UE na ich wprowadzenie.
Przed akcesją ograniczenia, tak jak dziś, dotyczyły pojazdów samochodowych, ale ustawa o VAT nie zawierała odesłania do przepisów ?o ruchu drogowym ani nie było w niej definicji takich pojazdów. W takim wypadku należało odwołać się do przepisów statystycznych ?i stwierdzić, że motocykl nie był pojazdem samochodowym i w związku z tym ograniczenia nie dotyczyły jednośladów.
Decyzja Rady UE pozwala ?z kolei na ograniczenie do połowy odliczenia VAT od tankowania silnikowych pojazdów drogowych, ale nie pozwala na pozbawienie podatników tego prawa.
Czy to znaczy, że motocykliści mogą odliczyć część VAT od paliwa pomimo ustawowego zakazu?
Tak, o ile spełniają ogólne warunki odliczenia. Urzędy skarbowe prawdopodobnie będą takie postępowanie kwestionować, ale niewykluczone, że orzecznictwo wpłynie na stanowisko organów. Tak było już ?w przeszłości, np. w sprawie odliczenia VAT od tzw. samochodów z kratką.
—rozmawiał Mateusz Maj