Tak uznała Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 24 lutego 2014 r. (IBPP4/443-568/13/PK).
Spółka zajmuje się wytwarzaniem, przesyłaniem, dystrybucją oraz obrotem ciepłem, wykorzystując w zakresie prowadzonej działalności wyroby gazowe. Wnioskodawca spełnia wymóg uznania go na gruncie akcyzy za zakład energochłonny. Jednocześnie spółka jest objęta obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów). Dodatkowo wdrożyła System Zarządzania Środowiskowego Przedsiębiorstwa potwierdzony aktualnym certyfikatem ISO.
W związku z tym spółka wystąpiła do organu podatkowego z wnioskiem ?o interpretację, w którym zadała pytanie: Czy w jej przypadku użycie wyrobów gazowych w sposób przedstawiony we wniosku (wraz z wyjaśnieniami uzupełniającymi) spowoduje powstanie uprawnienia do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej? Spółka podkreśliła, że spełnia warunek określony w art. 31b ust. 10 ustawy akcyzowej oraz podlega obowiązkom określonym w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej.
W ocenie spółki odpowiedź na to pytanie powinna być pozytywna. Wnioskodawca w uzasadnieniu swojego stanowiska podkreślił, że ustawa akcyzowa nie zawiera katalogu systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o których mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5. Zdaniem spółki, za taki system może zostać uznany system tzw. białych certyfikatów, gdyż działa on na rzecz poprawy efektywności energetycznej gospodarki.
Organ uznał stanowisko prezentowane przez spółkę za:
- ?prawidłowe w zakresie użycia wyrobów gazowych na cele opałowe ?w zakładzie, w którym został wprowadzony w życie System Zarządzania Środowiskowego Przedsiębiorstwa potwierdzony aktualnym certyfikatem ISO,
- ?nieprawidłowe w zakresie użycia wyrobów gazowych na cele opałowe w zakładzie, w którym został wprowadzony w życie system tzw. białych certyfikatów.
Krzysztof ?Wiński, konsultant w Zespole ds. Podatków Pośrednich Działu Prawnopodatkowego PwC
Organ podatkowy w wydanej interpretacji indywidualnej rozstrzygnął kwestię możliwości skorzystania ze zwolnienia ?od akcyzy w zakresie gazu zużywanego przez zakład energochłonny, który jest objęty obowiązkiem nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów). Interpretacja ?nie jest korzystna dla podatnika, gdyż organ podatkowy stwierdził, że system tzw. białych certyfikatów nie może zostać uznany za system prośrodowiskowy, ?o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej.
Od 1 listopada 2013 r. ze zwolnienia od akcyzy w zakresie zużywanego gazu może skorzystać m.in. podmiot gospodarczy, który spełnia łącznie następujące warunki:
- jest zakładem energochłonnym, oraz
- ?posiada system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
O ile na gruncie nowych regulacji podatnicy nie powinni mieć problemu z ustaleniem, czy spełniają wymóg uznania ich za zakład energochłonny, o tyle mogą pojawić się trudności z ustaleniem przez podmiot zużywający gaz ziemny czy system, który został przez niego wdrożony, jest „tym" systemem, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej.
Pewną wskazówką w tym zakresie jest treść uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej ustawę akcyzową, która wprowadziła efektywny system opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych, a także rozstrzygnięcia, które zapadły w zakresie akcyzy od wyrobów węglowych. Otóż we wspomnianym uzasadnieniu ustawodawca wskazał, że za system, o którym mowa ?w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej, uważa się m.in. ETS (system handlu emisjami). Do grupy takich systemów organy podatkowe zaliczyły również EMAS (system ekozarządzania i audytu) oraz System Zarządzania Środowiskowego potwierdzony aktualnym certyfikatem ISO. Natomiast w przypadku systemu tzw. białych certyfikatów w ocenie organów podatkowych, aby móc skorzystać ze zwolnienia od akcyzy, należy przede wszystkim podjąć konkretne działania, które uczynią procesy zużywania wyrobów akcyzowych bardziej wydajnymi lub też mniej szkodliwymi dla środowiska (interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu ?z 16 stycznia 2014 r., ILPP3/443-73/13-2/TW), gdyż samo uczestnictwo w tym systemie jest obowiązkowe.
Należy podkreślić, że system tzw. białych certyfikatów miał stymulować zachowania prooszczędnościowe po stronie przedsiębiorstw energetycznych np. poprzez rozpoczęcie przez nie realizacji inwestycji mających na celu poprawę efektywności energetycznej. Podmioty niezainteresowane takimi działaniami są zobowiązane do uiszczania opłaty zastępczej. Stanowisko zaprezentowane przez organ w omawianej interpretacji zrównuje w istocie sytuację podmiotów, które podejmują działania proekologiczne z podmiotami, które uiszczają opłatę zastępczą. W mojej ocenie z takim sposobem interpretacji przepisu przewidującego przedmiotowe zwolnienie podatkowe należy polemizować. Jednak ?w chwili obecnej pozostaje mieć nadzieję, że organy podatkowe zaczną prezentować odmienne stanowisko w tym zakresie, ?które będzie korzystne dla podatników.