Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
wyjaśnił zasady rozliczenia przejęcia na magazyn i późniejszej sprzedaży złomu i zużytego, przepracowanego oleju
(nr interpretacji: ILPB3/423-534/13-2/JG)
. Z pytaniem zwróciła się spółka dokonująca częstych likwidacji materiałów, wyposażenia i całkowicie umorzonych środków trwałych. W efekcie spółka uzyskuje złom oraz zużyty olej silnikowy. Złom jest przejmowany na magazyn według stałych cen ewidencyjnych, a olej według ustalonych okresowo cen rynkowych.
Spółka, na podstawie dokumentu wewnętrznego księgowała wartość przejmowanych na magazyn przedmiotów na koncie pozostałych przychodów operacyjnych i rozliczała przychód w tej wysokości.
Sprzedając te towary, wystawiała fakturę, której wartość znów zaliczała do przychodów. Przychód ze sprzedaży pomniejszała, na podstawie dokumentu WZ (wydanie na zewnątrz), o koszt w wysokości wartości zbywanych przedmiotów.
Swoje rozliczenie zilustrowała przykładem przyjęcia na magazyn złomu ?o wartości 1 tys. zł. Czynność potwierdza dokumentem ZW (zwrot wewnętrzny) i wykazuje przychód w wysokości 1 tys. zł. Sprzedaje złom ?za 1,5 tys. zł, wystawia fakturę, wykazując przychód w tej wysokości. Przychód ten pomniejsza o 1 tys. zł, koszt dokumentując dokumentem WZ (wydanie na zewnątrz).
Izba uznała, że podatkowe rozliczanie jest błędne. Przychód powstanie jedynie w momencie sprzedaży towarów osobie trzeciej. Spółka nie powinna pomniejszać przychodu o wartość towarów, gdyż ta wartość była już w przeszłości w całości rozliczona w kosztach.
– Wycena złomu opisana przez wnioskodawcę może służyć jedynie celom rachunkowym, ewidencyjnym, a nie celom ustalania przychodu podlegającego opodatkowaniu – przesądził organ.
Izba nie znalazła zastosowania dla powoływanego przez podatnika ?art. 12 ust. 5 ustawy o CIT. W ustalania wysokości przychodu mówi on, ?że wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy określa się na podstawie cen rynkowych.
Przepis ten dotyczy tylko majątku uzyskanego kosztem innego podmiotu. – Wnioskodawca nie otrzymuje złomu od podmiotu trzeciego i nie otrzymuje go nieodpłatnie – podkreśliła izba.
– Skoro wydatki na materiały, wyposażenie i środki trwałe już wcześniej zostały zaliczone przez spółkę do kosztów uzyskania przychodów, to nie mogą stanowić powtórnie kosztów podatkowych – wyjaśnił organ, odnosząc się do rozliczenia kosztów sprzedaży.