Spółka błędnie wystawiła fakturę. Niezwłocznie dokonała korekty, a fakturę korygującą wysłała kilkakrotnie listem poleconym na adres, pod którym jej odbiorca miał zarejestrowaną siedzibę. Przesyłki te zostały jednak zwrócone  z adnotacją „adresat wyprowadził się".

Inne próby kontaktu i ustalenia nowego adresu kontrahenta okazały się bezskuteczne. Spółka postanowiła dodatkowo wysłać duplikaty korekt pocztą na adresy prywatne członków zarządu kontrahenta i drogą elektroniczną na wszystkie znane ich adresy e-mail. Spółka uważała, że w takiej sytuacji ma prawo obniżyć podstawę opodatkowania VAT w kwartale, w którym korekta została dostarczona pośrednio, tj. na e-maile i pod adresy prywatne. Aby nie mieć wątpliwości, poprosiła o interpretację. Fiskus jednak nie zgodził się z jej stanowiskiem.

Informacja, że listy nie zostały zwrócone, nie oznacza, że odbiorca dostał korektę. Nie można więc mówić o dochowaniu należytej staranności w upewnieniu się, że nabywca dostał korektę faktury. W efekcie nie można obniżyć podstawy opodatkowania w kwartale, w którym faktura korygująca została wysłana na prywatne e-maile członków zarządu kontrahenta.

numer interpretacji: ILPP2/443-1248/12-4/EN